SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

Monet és barátai

2003. december 1. - 2004. január 1.

2003. december 1 – 2004. március 15.

A Szépművészeti Múzeum a budapesti Francia Intézet és a dijoni Musée des Beaux-Arts közreműködésével majd száz év után nagyszabású kiállítást rendezett Monet és barátai címmel. Harminchárom európai és amerikai gyűjteményből érkeztek festmények, rajzok és szobrok a bemutatóra, melyet a Szépművészeti Múzeum három Monet-festményével, valamint rajz- és sokszorosított grafikai gyűjteményének legszebb negyven lapjával egészít ki.

Claude Monet ez alkalommal bemutatott mintegy huszonöt festménye közül legtöbb a normandiai tengerparton született tájkép, de szerepel a kiállításon a Gare Saint-Lazare pályaudvart (London, The National Gallery), a londoni parlamentet (Lille, Palais des Beaux-Arts), a holland tulipánmezőket (Musée d'Orsay) és a vízililiomokat (Párizs, Lycée Claude Monet) bemutató sorozat egy-egy darabja is. A festőbarát Auguste Renoir-nak Monet-t ábrázoló csodálatos portréja mellett (Párizs, Musée d'Orsay) látható volt Édouard Manet-nak a Monet-családot kerti pihenője közben megörökítő egyedülálló életképe (New York, Metropolitan Museum) és Renoir egyidejű festménye is (Washington, National Gallery). A tárlat az impresszionista mesterek – többek között – Manet, Pissarro, Renoir, Boudin, Sisley, Signac alkotásait tematikus csoportokba rendezte (arcképek, a normandiai táj, a tengeri táj, a londoni, hollandiai és velencei utazások, a Szajna partja, a kert és a park), emellett külön hangsúlyozta az idős Claude Monet, valamint a szobrász Auguste Rodin barátságát.

A Monet és barátai című kiállítás a Szépművészeti Múzeum frissen felújított első emeleti nyolc kiállítótermében került megrendezésre. Ezzel egyidejűleg jelent meg a Vince Kiadó gondozásában az a francia és magyar nyelvű 368 oldalas katalógus, amelyben közzétett tanulmányok és a katalógus szerzői a budapesti Szépművészet Múzeum és a dijoni Musée des Beaux-Arts, a párizsi Musée d'Orsay, valamint az oxfordi Ashmolean Museum munkatársai. A magyar tanulmány feleleveníti az impresszionista festők gyűjtésének magyarországi történetét, emellett bemutatja, hogyan alakult ki a Szépművészeti Múzeum impresszionista gyűjteménye, valamint az Andrássy-, Hatvany-, Herzog-, Kohner-, Majovszky- és Nemes-gyűjtemények. A katalógus szemelvényeket válogat a modern francia festészeti törekvések 19. századi magyarországi sajtóvisszhangjából is, valamint összeállítást közöl a 20. század első három évtizedének magyarországi kritikáiból, azon időszakból, amikor a hazai kritika legjelesebbjei már Paul Cézanne művészetének a bűvöletében éltek.

A kiállítás kurátora: Geskó Judit