En

Leonardótól Miróig – Papír/forma: százötven éve rajzok és grafikák bűvöletében

Michelangelo-terem - 2021. június 4. – 2021. augusztus 15.

A Grafikai Gyűjtemény százötven éves jubileumára készített reprezentatív album és a hozzá kapcsolódó tárlat a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményeiben őrzött legszebb rajzokat és grafikákat mutatja be. A kiállítással és az új katalógussal egyszerre ünnepeljük a jeles évfordulót és a múzeum újranyitását.

 Az Esterházy-gyűjtemény százötven éve, 1871-ben került a magyar állam tulajdonába. A hercegi család 18. század második felében létrehozott kollekciója más, korábban alapított gyűjteményeket is magába olvasztott, így az eladás pillanatában a festmények mellett 3535 rajzot és 51 301 metszetet számlált. A papírmunkáknak ezt a jelentős együttesét az azóta eltelt százötven évben múzeumi szakemberek, intézményvezetők és lelkes adományozók gyarapították, ennek köszönhető, hogy ma a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria különböző gyűjteményegységeiben összességében több tízezer rajz és százezres nagyságrendet számláló sokszorosított grafikai anyag található.

Kiállításunkon és az évfordulóra megjelentetett katalógusban a gyűjtemény történelmi korokon átívelő alakulására helyeztük a hangsúlyt: a múzeumi kollekcióvá válás az alapításkor a régi nagymesterek papírmunkáinak megvásárlásával indult, amely fokozatosan egészült ki a 20. század elejének modern rajzaival és grafikáival, s bővült tovább a 20. század második felétől napjainkig a kortárs alkotások szerzeményezéséig.

A tárlaton a gyűjtemény legérzékenyebb rajzait és grafikáit mutatjuk be, olyanokat is, amelyeket csak ritkán állítanak ki. A szélesebb közönség hosszabb idő után újra találkozhat a már jól ismert művészek – Dürer, Leonardo, Raffaello, Rembrandt, Rubens, Goya, Barabás Miklós, Delacroix, Munkácsy Mihály, Van Gogh, Cezanne, Picasso, Schiele, Rippl-Rónai, Vajda Lajos vagy Miró – egy-egy kivételes alkotásával, és megismerkedhet néhány kiemelkedő új szerzeménnyel és korábban kevésbé ismert művel is.

Legutóbb huszonkét évvel ezelőtt, 1999-ben jelent meg átfogó válogatás a Grafikai Gyűjtemény legszebb rajzaiból Dürertől Dalíig. A Szépművészeti Múzeum rajzgyűjteményének története a mesterrajzok tükrében címmel. A mostani jubileum jó alkalmat adott a gyűjtemény történetének új szempontok szerint történő feldolgozására. A Papír/forma. Nyolc évszázad legszebb rajzai és sokszorosított grafikái a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményeiben című kötet a 14. századtól a 21. századig ad átfogó képet a papíralapú művészetről: magyar és nemzetközi papírmunkákat, rajzokat és sokszorosított grafikákat tár az olvasó elé, egymással szerves egységben kezelve. A legfontosabb grafikai problémákat és a papírból kiinduló sajátos művészi szemléletmódot 540 fő művön mutatja be. A grafikákkal foglalkozó múzeumi munkatársak a múzeumi kutatómunkába és a gyűjtemények működésébe is bepillantást engednek. A kötetben megszólal két nemzetközileg kiemelkedő jelentőségű kortárs művész: Maurer Dóra és Georg Baselitz, akik nemcsak a katalógus elkészítésében nyújtottak segítséget azzal, hogy a rajzolás művészetükben betöltött szerepéről meséltek, de a jeles évforduló alkalmából nagyvonalú ajándékaikkal a gyűjteményt is gyarapították. Georg Baselitz harminc, 2000 és 2019 között készített grafikai lapját, Maurer Dóra 13 Nyom című, 2016-ban készített tizenhárom részes archív pigmentlenyomatát adományozta a múzeumnak.

A gyűjteményi kötet szerzői:

Bódi Kinga, Bodnár Szilvia, Bodor Kata, Földi Eszter, Gonda Zsuzsa, Hessky Orsolya, Kárpáti Zoltán, Kumin Mónika, Madár Mária, Petrányi Zsolt, Százados László, Tóth Bernadett, Vargyas Júlia, Zsákovics Ferenc művészettörténészek, valamint Georg Baselitz és Maurer Dóra képzőművészek

A kötetet szerkesztették és a kiállítás anyagát válogatták:

Bódi Kinga és Bodor Kata művészettörténészek

Kiemelt látnivalók, érdekességek

Maurer Dóra: 13 Nyom

A Grafikai Gyűjtemény százötven éves jubileuma alkalmából Maurer Dóra egy izgalmas pigmentnyomat-sorozatot ajándékozott a múzeumnak. Tizenhárom napon át napról napra fotóval dokumentálta reggeli felkelésének nyomait a matracon. „Ezek a lepedővonalak, a gyűrődésnyomok, a testmozgás nyomai szintén rajzok” – vallja 2016-ban készült művéről, amit most először ezen a kiállításon láthat a nagyközönség.

Aba-Novák Vilmos: New York

Aba-Novák Vilmos 1935-ben négy hónapig töltött New Yorkban, ahol számos akvarellt készített. Az egyiken a híres fotográfus, Munkácsi Márton műtermének ablakából nyíló látványt örökítette meg a felhőkarcolók hangsúlyos sziluettjével. Eredeti szándéka szerint később festményekké fejlesztette volna ezeket a műveket, a sorozat azonban sosem került vászonra...

Barabás Miklós: Velence alkonyatkor

Barabás Miklós 1834–1835-ben, pályafutása elején járt Velencében. Nem volt már teljesen kezdő festő, de még nem ismerte az első benyomások és pillanatnyi élmények megörökítésére különösen alkalmas akvarell technikát. Az eljárás műhelytitkaival angol művészbarátja, William Leighton Leitch ismertette meg, így ezt az alkonyi látképet már könnyed kézzel, oldottan, a kép felületét egyetlen egységnek tekintve festette meg.

Kiállításaink közül ajánljuk