En

A Szépművészeti Múzeum gipszmásolat-gyűjteményének kiállítása a komáromi Csillagerődben

Jegyvásárlás

A Szépművészeti Múzeum gipszmásolat-gyűjteményének kiállítása a komáromi Csillagerődben

A komáromi Csillagerőd műemléki rekonstrukcióját követően a megújult épületben a budapesti Szépművészeti Múzeum nagyszabású állandó kiállítást rendezett a múzeum több mint százéves gipsz szobormásolat-gyűjteményéből.

1896-os alapításakor a Szépművészeti Múzeum a 19. századi művészeti tendenciákat követve szobrászati másolatgyűjtemény létrehozása mellett döntött. A korabeli idealista szemlélet szerint a cél az volt, hogy a másolatokkal nagyobb közönség számára is hozzáférhetővé tegyék a művészetet, és gipszöntvények segítségével mutassák be a szobrászat történetét. Ennek megfelelően Európában és Észak-Amerikában sorra alakultak a szobormásolat-gyűjtemények. A Szépművészeti Múzeum épületének földszinti nagy csarnokait eredetileg a sok esetben hatalmas méretekkel rendelkező gipszmásolatok számára tervezték. Az 1920-as, 1930-as évektől azonban a másolatok jelentősége nemzetközi múzeumi szinten is csökkent, egyre inkább az eredeti műtárgyak kerültek előtérbe. Ez a szemlélet kihatott a Szépművészeti Múzeum gipszmásolatainak a megítélésére is: bár leselejtezés nem merült fel, a műtárgyakat nem védték meg a második világháború során, így a kiállítóterekben maradtak és számos sérülést szenvedtek el. A háborút követő időszakban a gipszöntvények egy részét, főként a középkori és reneszánsz emlékek másolatait, a látogatóktól elzárt Román Csarnokba zsúfolták be. Az antik szobrok utáni öntvényeket kezdetben az épület alagsorában helyezték el, majd vidékre szállították.
A komáromi Csillagerőd 2017 és 2019 között történt műemléki rekonstrukciója és bővítése lehetővé tette az egykori gipszgyűjtemény válogatott darabjainak bemutatását. A gipszmásolatok négy éven át tartó restaurálása a művek komáromi installálásával fejeződött be. A tárlaton mintegy háromszáz másolat tekinthető meg, az archaikus görög művészet emlékeitől egészen a 16. századi szobrászat legismertebb darabjairól készült másolatokig. A régi erőd lineárisan felfűzött térsorának egyik felében az ókori görög-római szobrászat emlékei sorakoznak. Az archaikus görög szobrászatra jellemző frontális ábrázolásmódot olyan jól ismert szobor másolatából ismerhetjük meg, mint az athéni Akropoliszon a 19. században feltárt Borjúvivő. A klasszikus kori görög művészetet a kor legismertebb szobrászainak alkotásai nyomán készült másolatok példázzák, míg a hellénisztikus művészetet többek között a Louvre közkedvelt szobrának másolata, a Méloszi Aphrodité (Milói Vénusz) képviseli. A hellénisztikus szobrászat körébe tartozó, szintén közismert Laokoón-csoport és a megszemélyesített Nílus szobrának öntvényei jól illusztrálják az antik művészet reneszánsz művészetre gyakorolt hatását, így a reneszánsz másolatok mellett kaptak helyet. A laktanya teremsora további tereinek középkori és reneszánsz másolatai révén betekintést nyerhetünk a reneszánsz szobrászat történetébe, elsősorban firenzei alkotások, Donatello, Luca della Robbia és Michelangelo szobrairól készült másolatokon keresztül. A termekben látható öntvények jól körvonalazzák a Firenzében megszületett reneszánsz művészetet és szobrászatot, melynek egyik korai példája Donatello Angyali üdvözlete. Az erőd belső udvarán felépített nagy méretű csarnokban a monumentális reneszánsz másolatok, köztük Donatello Gattamelata és Andrea del Verrocchio Bartolomeo Colleoni lovas szobrainak öntvényei kaptak helyet.
Ugyancsak itt látható a firenzei Keresztelőkápolna Lorenzo Ghiberti által készített Paradicsom kapujának másolata is.
Magyarországon példa nélküli az ilyen mértékű összetett gyűjteményrehabilitáció, és a megvalósított intézmény közép-európai viszonylatban szintén teljesen egyedülálló. Tágabb európai összehasonlításban csak néhány hasonló példa ismert. Ilyen például a párizsi Cité de l’architecture et du patrimoine 2007-es felújítása vagy a londoni Victoria & Albert Museum két, nagy méretű gipszmásolatokat bemutató csarnokának helyreállítása és megnyitása 2014-ben és 2019-ben. A fenti, és néhány további szórványos példához csatlakozik most a Szépművészeti Múzeum gazdag gipszmásolat-gyűjteményéből a komáromi Csillagerődben létrehozott tárlat, mely Európának e térségében páratlan és szélesebb földrajzi környezetben is kiemelkedő.

A kiállítás vezető kurátora: Szőcs Miriam

A Csillagerőd teljes körű rekonstrukciója és bővítése a Liget Budapest Projekt keretében valósult meg.
A műemléki rekonstrukció és bővítés Mányi István építész tervei alapján készült.

A Szépművészeti Múzeum gipszmásolat-gyűjteményének kiállítása a komáromi Csillagerődben

Online jegyvásárlás

Kiállításaink közül ajánljuk