17.
Alapozás, festés, károsodások

Az infrafelvétel nem csupán a rajzi munkát hozza felszínre, de egyben a festés, színfelrakás kezdeti stádiumáról is informál. Kivehető, hogy a művész híg, áttetsző festékkel próbálja kitölteni, lefedni a formák határait, laza és elnagyolt húzásokkal. Mintha csak egy könnyed mozdulatokkal felrakott vízfestményt látnák szürke árnyalatban. Így egyszerre jut szerephez a vázlat, amely a technika okán halvány, alacsony kontrasztú és olyan finom, vékony vonalakból építkező, hogy szinte a művész sóhajtásainak ritmusára rímel. Megmutatja, hogy a festő a legelső pillanattól fogva milyen gondosan, koncentráltan és óriási invencióval viszonyult feladatához. Ami e kis táblán és részletein tanulmányozható, az egy bensőséggel átitatott, harmonikus hangzatokkal egybeszőtt világ, intimitással kezelt, végtelen egyszerű és ennek okán redukált, tömény, koncentrált munka: benne összpontosul mindaz a jellemző eljárás és raffaellói felfogás, amely oly nagy hatást gyakorolt még évszázadok múltán is követőire. A részletekben elmerülve megcsodálhatjuk, ahogy a legelső mozdulata és érintése érzelmeket megpendítő költészetté válik, pedig csupán még ott tart, hogy keretet adjon a motívumoknak és a teret tisztán kitöltse, befoglalja abba a keretbe, amely nem több, mint néhány tenyérnyi felület. Ebben a parányi dimenzióban képes monumentálissá válni, és ha felnagyítjuk a részleteket, sem hullnak atomjaira és tartják pontos arányaikat. A Madonna mély dekoltázsától feljebb például kivehető, hogy kezdetekkor a festő az ingszegély határát jóval magasabbra tervezte meghúzni, de színfelrakáskor e lendületes és ívelt áthúzáshoz képest a mélyvörös ruhakivágást megváltoztatta.
Bámulatos gyengédséggel rajzolja meg a fiatal női arc puhaságát, báját odalehelve, hogy a színek nélküli kép is mindent elmond a gyermekét féltő anya ambivalens mélységekbe révedő gondolatairól.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68