13.
Alapozás, festés, károsodások

A tábla felszíne a függőleges repedés mentén a Madonna fejénél. A felvétel enyhe súrolófényes derítéssel készült, ezért a festék és alapozóréteg töredezettsége, függőleges irányú repedéshálórendszere jobban érzékelhető a monokróm fotón. A példás részletességgel dokumentált restaurálásról a hagyományok szerint fekete-fehér felvételek készültek, széles, úgynevezett rollfilmre, 6 x 6 cm-es vagy annál nagyobb kockákra. Kiválóan lehet nagyítani őket, és a mai színes printeknél ezek a monokróm fényképek jóval fényállóbbak és tartósabbak.
A tábla alapozásának szabályos rendszerben megjelenő repedezettsége követi a fa rostjainak szálirányát. A tábla finom mozgásai, tágulása és összehúzódása következtében a kréta (kalcium-karbonát) vagy gesso (hidratált kalcium-szulfát) tartalmú fehér színű, sima alapozóréteg megreped. A repedések a festékrétegre is kiterjednek, de nem egyforma mértékben. Az alapozás szigeteli a festést a nyers hordozótól, és megfelelően sima, egyenletes hátteret biztosít a színek számára, szívóképessége pedig a kötőanyag tökéletesebb stabilabb száradását, tapadását segíti elő. A régi mesterek nagyon gondosan készítették elő táblaképeiket, az alapozást több átfedő rétegben vitték fel, és minden egyes réteget megszárítottak és külön-külön megcsiszoltak, políroztak. Hosszadalmas munka volt, többnyire a fiatalabb festőtanoncok végezték a preparálást a műhelyvezető mesterek utasításai és receptjei alapján.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68