En
Vissza a találatokhoz

XIV. Lajos megdicsőülése Charles Le Brun

Alkotó

Charles Le Brun Párizs, 1619 – Párizs, 1690

Kultúra francia
Készítés ideje 1677
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

109,5 × 78,5 cm

Leltári szám 692
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, 1. kabinet

XIV. Lajos udvari festője számos művén dicsőíti az abszolutizmust megtestesítő francia uralkodót. Lebrun-nek ez az apoteózis-ábrázolása ahhoz a rézmetszethez készült előképül, amely Gérard Edelinc kivitelezésében Jacques Nicolas Colbert 1677-ben megjelent, háborúról szóló értekezésének lett a címlapja. Az ágaskodó lovat római jelmezben megülő Napkirály feje fölé az Isteni Előrelátás tartja a koronát. Bő köpenye alól egy-egy angyal bújik elő, hogy liliomos zászlóval, pajzzsal és lángpallossal Mihály arkangyal francia helytartóiként mérjenek csapást a monarchia ellenségeire, a Habsburg sasra és a holland oroszlánra. Ekkora mennyei segédlet mellett a királynak pillantására sem kell méltatnia ellenségeinek földön heverő, mélybe hulló, vagy reménytelenül fölkapaszkodni törekvő megszemélyesítőit: macskával a sisakján a Lázadást, a kígyó- és farkastestű, álarcot tartó Hazugságot, a tőrt és fáklyát markoló, bekötött szemű Haragot, a pávatollas diadémot viselő Gőgöt, a kígyóhajú Viszályt, vagy a sátáni erőket mindenestül megszemélyesítő hétfejű sárkányt. Egy ilyenfajta allegorizálva magasztaló mű, tele a kultikus hízelgés szolgálatába állított festői retorika válogatott fordulataival meglehetősen idegen a mai nézőtől. Ez azonban nem gátolhat bennünket abban, hogy megcsodáljuk minden figura, minden póz és mozdulat hibátlan, érzékletes bemutatását, a fények és árnyak következetes, virtuóz kezelését, a heterogén motívumok biztos kezű összerendezését, a kompozíció egészének sodró dinamikáját.

Tátrai Vilmos ©

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk