En
Vissza a találatokhoz

Mária gyermekével és a kis Keresztelő Szent Jánossal A Scandicci Siratás Mestere

Alkotó

A Scandicci Siratás Mestere működött Firenzében a 16. század első felében

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1510–1520 között
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

85 cm
kerettel: 108 × 108 × 14 cm

Leltári szám 67
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Kerek formátumú kép, tondó ez is, mint a három-négy évtizeddel korábbi, Ghirlandaio körében készült Szent János evangélista Patmosz szigetén (ltsz. 1208), kora-reneszánsz gyűjteményünk egyik legszebb alkotása. Firenzében honosodott meg leginkább ez a képtípus, nem templomok, hanem polgári otthonok számára készültek magánájtatossági rendeltetéssel. Sok tondót festettek kismesterek is, akik a szerényebb anyagi lehetőségekkel bíró, a városköztársaság elitjével versenyezni nem képes megrendelők igényeit elégítették ki. Ezek a kismesterek, mint a jelen kép festője is, gyakran több példányban, csak kisebb módosításokkal festették meg ugyanazt a sikeresnek bizonyult kompozíciót. Ennek a Madonnaképnek is több replikáját ismerjük. A Scandicci Siratás mestere művészettörténeti szükségnév: a festőnek van egy Krisztus siratását ábrázoló oltárképe a Firenze melletti Scandicci San Bartolomeo in Tuto templomában. Az oltárkép még Perugino hatása alatt készült, de később a művész igyekezett haladni a korral, átvenni, amennyi tehetségéből tellett Raffaello, Michelangelo és Andrea del Sarto korszakalkotó újításaiból. Egyre erőteljesebb plaszticitásra, mozgalmasságra és monumentalitásra törekedett, de alakjait nem tudta organikusan, belülről felépíteni, ezért mégoly tetszetős kompozícióit lanyhaság, modellálását tömlőszerű üresség jellemzi. Egy olyan apró részlet is, mint a kis Szent János egyszerre imádkozó és keresztet tartó keze, sutaságával sokat elárul a festő tehetségének korlátairól.

©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 235. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk