En
Vissza a találatokhoz

Krisztus Pilátus előtt Ludovico Mazzolino

Alkotó

Ludovico Mazzolino Ferrara, 1480 körül – Ferrara, 1530 körül

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1520 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

45,3 × 38,5 cm

Leltári szám 4247
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIX. terem

Amikor a zsidó főpap által Krisztus ellen feltüzelt tömeg a római helytartótól, Pilátustól a halálos ítéletet követelte, utóbbi „Vizet hozatott, s a nép szeme láttára megmosta kezét: „Ennek az igaz embernek vére ontásában én ártatlan vagyok – mondta. – Ti lássátok!” (Máté 27, 24)
Az antiklasszikus stílusú ferrarai mester a Passió-jelenetet bizarr hangsúlyokkal, karikírozó előadásmódban állítja színre. Üresen hagyja az előteret, fokozva ezzel a középtérben játszódó jelenet zsúfoltságát: az izgatott nyüzsgést Pilátus és Jézus körül, akit a pribékek megkötözve Pilátus színe elé kényszerítenek. Primitív dühöt kifejező vad gesztusok dominálják a baloldalt, míg a jobb oldal a fölény, a civilizált intrika és a közöny térfele. A vonalak erőteljes görbéket írnak le, a formák és az arányok eltorzulnak, a ruhák és a leplek önálló életre kelnek. Az erkélyről kihajló két mellékalak (a zöld ruhás ugyanazt a turbán-paródiát viseli, mint az egyik vádló a jobb szélen) mintha zavartan keresné az esemény értelmét. A lépcsőn csípőre tett kézzel nyeglén pózol egy római katona. Elégedetten gyönyörködik az elébe táruló látványosságban, mintha csak az ő szórakoztatására rendezett színjáték volna. A közönséges, harsány pantomim elegáns, nemes környezetben játszódik, a festő a nyers cselekményt szépséggel ellenpontozza. A márványlépcső, a levélmotívumokkal díszített oszlopok, az erkélyt alátámasztó pilaszterek és a mellvéd domborműve dekoratív keretbe foglalják az önkény és kiszolgáltatottság örök drámáját.
© Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 423. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk