En
Vissza a találatokhoz

Karakterfej: Gyerekesen síró Franz Xaver Messerschmidt

Alkotó

Franz Xaver Messerschmidt Wiesensteig, 1736 – Pozsony, 1783

Kultúra osztrák
Készítés ideje 1771–1775
Tárgytípus szobor
Anyag, technika ón-ólom ötvözet
Méret

45 × 22 × 25 cm

Leltári szám 51.936
Gyűjtemény Régi Szobor Gyűjtemény
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 3. terem

Messerschmidt töretlenül felfelé ívelő karrierjének titokzatos betegsége vetett véget. A bécsi Képzőművészeti Akadémia szobrásztanszékén a professzori állás várományosa és a császári udvar közkedvelt szobrásza volt, mikor elmebajára hivatkozva hirtelen nyugdíjazták. Megbántódva intett örök búcsút Bécsnek, majd Pozsonyban telepedett le. Javarészt itt született a Karakterfejek néven ismert, egyedülálló, mintegy félszáz büsztöt számláló sorozat is, melynek három darabja ma nálunk található.
Sok fejtörést okozott a büsztök értelmezése, amelyeket a szobrász halála után a bécsi Práterben még közönséges vásári látványosságként mutogattak. Kezdetben a művész feltételezett skizofréniájával hozták összefüggésbe, és a freudi tanok hatására a tudatalatti visszatükröződését látták bennük. Felmerült az is, hogy a különös fejeket a szobrásszal közeli barátságban álló orvos, Franz Anton Mesmer sajátos kezelései inspirálták. Mesmer a lelki, de közvetve a fizikai kórokat is az idegrendszer mágneses erőinek zavaraira vezette vissza. A pszichoterápia ősének tartott kezelések során Messerschmidt megfigyelhetett hasonló végletes érzelmeket a betegek arcán. Tény viszont, hogy Messerschmidt korában központi művészeti kérdésnek számított az emberi érzelmek ábrázolása. Akadémiai tanárként ő is biztosan ismerte korának kifejezés-tanulmányait, így hagyományos elnevezésükkel szemben a büsztök sem annyira emberi karaktereket, mint inkább különféle, nemegyszer szélsőséges grimaszokat jelenítenek meg.

Szőcs Miriam

Katalógustétel

Több korbeli forrás is beszámol arról, hogy a Karakterfejeket Messerschmidt saját magáról mintázta. Így írt róluk a művészt meglátogató Friedrich Nicolai, így fogalmazott a szobrász halála után két évvel megjelent vers ismeretlen szerzője, és Christoph Ludwig Seipp is útikönyvében 1793-ban. Ugyanakkor a Karakterfejek között több eltérő fejtípus is feltűnik. Némelyik hasonlít Messerschmidt ismert portréihoz, mindemellett az egyes típusok egymáshoz is nagyon közeli formákat mutatnak, és sok esetben nehéz kategorikusan külön csoportokba sorolni őket. A teljesen lenyírt hajú, zömökebb, rendszerint behúzott nyakkal ábrázolt fejek, mint amilyen az Ásító is, lényegesen eltérnek a többitől. Ezzel szemben a Gyerekesen síró azokhoz a fejekhez tartozik, amelyek szorosabban kötődnek Messerschmidt önarcképéhez.

Messerschmidt Karakterfej-sorozatában több, a Gyerekesen síró büszthöz nagyon közel álló fejet is találunk, ilyenek a Szatirikus (Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum), a Nemes lelkű (Bécs, Belvedere), vagy a mára már csak gipszmásolatban ismert Tüsszentő. Ez a négy büszt a sorozaton belül hasonló külső formáival és ábrázolt mimikájával jól körülhatárolható külön csoportot képez. Jellemző rájuk a parókára emlékeztető tömött, rövid, hullámos tincseket formázó haj, a megegyező arcvonások, a magas homlok és az azonos büsztkivágás. A budapesti karakterfej az arc alsó részének kialakításában ugyanakkor egyedi, amelyhez hasonló egyetlen más karakterfejen sem figyelhető meg.

A Gyerekesen síró, akárcsak az összes többi karakterfej, furcsa elnevezését 1793-ban kapta. Franz Strunz, aki 1792 körül negyvenkilenc karakterfejet és öt további Messerschmidt-szobrot vásárolt Pozsonyban, a műveket Bécsben állította ki 1793-ban. A kiállításhoz kiadványt írt, melyben beszámozta és elnevezte a karakterfejeket. A Gyerekesen síró fantázianevet pedig a visszautasításra sírással válaszoló gyerek arckifejezésével igyekezett magyarázni. Ennek az értelmezésnek nem sok köze lehet Messerschmidt szándékához, az erősen grimaszoló archoz pedig ma többnyire olyan negatív érzelmeket kötnek, mint a szorongás, a pánik vagy az undor. A Gyerekesen síró karakterfej párhuzamba állítható Charles Le Brun jó néhány rajzával, mint amilyen A kétségbeesés (Le désespoir), vagy A síró (Le pleureur). A francia festő, aki a francia akadémia létrehozásában is jelentős szerepet játszott, sorozatot készített azzal a céllal, hogy megmutathassa, hogyan lehet ábrázolni az emberi arcon a különböző érzelmeket. A metszeteken, könyv formájában a 17. század végén megjelent mű a következő évtizedekben számos kiadást ért meg, és az akadémiai képzést Európaszerte jelentősen befolyásolta. Messerschmidtnek még a bécsi akadémiai éveiből ismernie kellett Le Brun kézikönyvét, és ez a hatás ezen a büsztön érhető tetten a leginkább.

Szőcs Miriam

Bibliográfia

Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 256. o., 391. sz., 445.

Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 72. o.

Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 72. o.

Museum of Fine Arts: highlights from the collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 332-333. o.

Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 332-333. o.

Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 332-333. o.

Masterpieces: Museum of Fine Arts Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 138. o.

Remekművek: Szépművészeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 138. o.

Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 266-267. o.

Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 266-267. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk