En
Vissza a találatokhoz

Ádám Hans Baldung Grien

Alkotó

Hans Baldung Grien Schwäbisch Gmünd, 1484/1485 – Strassburg [Strasbourg], 1545

Készítés ideje 1525
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, hársfa
Méret

209 × 83,5 cm

Leltári szám 1888
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban

A 16. századi Európa rajongott a férfiakat ravasz praktikákkal ujjuk köré csavaró, és ezzel pusztulásba taszító asszonyok bizsergetően kihívó képeiért. Kiváltképp kedvelte a női nem szexualitásból eredő démoni hatalmának témakörét Dürer talán legkiválóbb tanítványa, Hans Baldung, aki kedvenc, fémes csillogású zöld árnyalatáról kapta a “Grien” gúnynevet: arról, ami itt a kígyó testét borítja.
A szerep prototípusa természetesen maga Éva, az ősanya. A bűnben fogant, ám oly édes gyümölcs megízlelésével az emberi test ismeretek és örömök forrásává vált, de a lehetőségek felfedezésével elkerülhetetlenül együtt járt a halál megjelenése. Baldung képpárja – eredetileg egy olyan sorozat része, amit a Holofernész levágott fejét tartó Judit, illetve Vénusz és Ámor képei tettek teljessé – egyértelműen a történet erotikus tartalmára összpontosít. A bűn már megesett, az ősszülők leveles ágakkal takargatják ágyékukat; ám mozdulataik inkább kihívóak, semmint szégyenlősek. A Gonosz győzelme beteljesedett. Ádámot kínozza az érzéki vágy: teste görcsbe feszül, jobbját hiányzó oldalbordájának helyére szorítja. Hajtincsei szarvakat formáznak, ajkai szétnyílnak, arcát bajusz és szakáll fedi – mindezek a korabeli szatír-ábrázolások sajátságai. Míg Ádám áldozatként jelenik meg, Éva aktív csábító, aki leplezetlen gyönyörét leli kívánatos szépségének hatalmában. Az ajkán játszadozó mosoly önelégültséget tükröz; pillantása és minden mozdulata a férfi testére irányul, mintegy birtokba véve azt.

Vécsey Axel

Itt találja a műtárgyat a kiállításban.

Kiállításaink közül ajánljuk