En
Vissza a találatokhoz

Mária gyermekével, Assisi Szent Ferenccel és Alexandriai Szent Katalinnal Prospero Fontana

Alkotó

Prospero Fontana Bologna, 1512 – Bologna, 1597

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1539–1540 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

73,5 × 52,5 cm

Leltári szám 57
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XVIII. terem

A bolognai festő szülővárosán kívül Genovában, Firenzében, Rómában és rövid ideig Fontainebleau-ban dolgozott. Eklektikus stílusának alakulásában Raffaello és bolognai követőinek művészete mellett Parmigianino és Giorgio Vasari manierizmusa játszott szerepet. A gyermekét imádó Madonna félalakja szinte demonstratív hódolat a raffaellói eszmény előtt. A testtartások hangsúlyozott eleganciája, a ruharedőzés díszessége, Szent Ferenc fejének finomra csiszolt modellálása, vagy a párna selyembojtjának puha könnyűsége már inkább a parmigianinói látásmódból eredeztethetők. A Vasari-hatást legmeggyőzőbben a négy alak összezsúfolása, a kompozíció levegőtlensége tanúsítja: a képen épp annyi tér van, amennyit plasztikus tömegükkel maguk a szereplők teremtenek rajta, sem természeti, sem építészeti motívumok nem jelzik a befogadó környezetet, a helyszínt. A Madonnához és a két szenthez képest aránytalanul nagyra, herkulesire formált gyermektest, együtt a hatalmas, világító homlokkal bizonyára szakrális jelentéssel bír. A gyermek Jézusban a leendő Megváltót megmutatni, a legkülönfélébb módokon és attribútumokkal Jézus isteni természetét sugallni a Madonna-ábrázolások végtelenül hosszú sorára jellemző. A Jézus-alaknak ez a tudatos megfosztása minden gyermeki bájtól, szembetűnő kontrasztja Mária és a két szent eleganciájával azonban olyan módja a szimbolikus kifejezésnek, amelyhez akár Prospero Fontana, akár a környezetében dolgozó más festők életművében nehéz igazán közeli analógiát találni.

© Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 450-451. o., written communication by Mauro Lucco, 1989: Prospero Fontana. j.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk