En
Vissza a találatokhoz

Gyümölcscsendélet Willem van Aelst

Alkotó

Willem van Aelst Delft 1626 – 1683 után Amszterdam

Kultúra holland
Készítés ideje 1667
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

56 x 44 cm
kerettel: 75,5 x 64 x 14 cm

Szignó

Szignálva és datálva balra fent: Gullᵐᵒ van. Aelst. 1667.

Leltári szám 330
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, 9. kabinet

Feltételezhető, hogy a kép készülése idején a gyümölcsök szimbolikus jelentése ismert volt, így az őszibarack az érzéki gyönyör, a csiga a bűn, a légy a romlás, elmúlás képzetét kelthette.

Willem van Aelst gyümölcs-csendéleteinek két fő motívuma az őszibarack és a szőlő, melyek formai kontrasztját, a viaszos-feszes szőlőszemek és a bársonyos-puha barackok ábrázolásában rejlő lehetőségeket páratlan bravúrral aknázta ki. Az áttetsző-légies Üveg poharak és a fényesre csiszolt, kemény márványlap, a selymes fényű, lágyan redőzött terítő és a csillogó aranyrojtok, vagyis a különböző matériák élénk ellentétben, mégis festői egységbe foglalva érvényesülnek. A rágott-gyűrt, hervadó levelek és a kacskaringós szőlőkacs dekoratív hangsúlyt ad a kompozíciónak, míg a legördülő vízcseppek, egy-egy körömnyi mogyoróhéj, vagy a légy szárnyának aprólékos kidolgozottsága a részletek gazdagságával gyönyörködtet.

Ez az 1667-ben festett kép tipikus példája Willem van Aelst érett stílusának.

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 21. o., 321.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk