Alexandre Falguière a 19. század második felének egyik legsikeresebb francia szobrásza volt. Dianát, a vadászat római istennőjét ábrázoló teljes alakos, életnagyságú szobrát egyik legismertebb alkotásaként tartják számon. A 1882-es párizsi szalonon bemutatott mű igazi botránysikert aratott, számos kritikus ugyanis kifogásolta, hogy a művész nem eszményített módon jelenítette meg az istennőt. A klasszikus hagyomány követése helyett Falguière a női test realista ábrázolását választotta, a természetes arányok, illetve a telt, sokak által közönségesnek vélt idomok hangsúlyozásával inkább Diana emberi mivoltát emelte ki.
A művész ennek ellenére több változatban, így – viszonylag ritkább – festményeinek egyikén is feldolgozta a témát, és remekműve mellszobor formájában is igen népszerűvé vált. Csupán a homlokot díszítő félhold árulja el, hogy Dianával állunk szemben, ám mivel a test ebben az esetben nem vonja el figyelmünket az istennő idealizálatlan arcvonásairól, a büsztön sokkal hangsúlyosabban érvényesül a modell dacos fejtartása és erőt sugárzó profilja.
Kovács Anna Zsófia