Krisztus a kereszten Aquinói Szent Tamással
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1549–1550 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 192,5 x 159 cm |
Leltári szám | 4226 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Bonifazio de’Pitati életművének legnagyobb részét azok a festmények teszik ki, amelyeket műhelyének közreműködésével a Rialto-híd melletti Palazzo dei Camerlenghi helyiségeinek díszítésére festett. A palota azoknak a hatóságoknak volt a székhelye, amelyek a Köztársaság pénzügyeit bonyolították, az állami bevételeket és adósságtörlesztéseket ellenőrizték. Az ezeket a feladatokat ellátó patríciusok 16 hónapot töltöttek hivatalukban, és ez alatt rendelték meg a festményeket. A ma is álló palotát díszítő képek közül 56 maradt fenn: 50 a velencei Accademia képtárában, a többi Milánóban, Modenában, Vittorio Venetóban, és Pálffy János gróf hagyatékával 1912-ben ez az egy került a Szépművészeti Múzeumba. A tisztségviselők többnyire védőszentjeiket festették meg, de megbízást adtak jó néhány nagyméretű bibliai jelenetre is. A budapesti kép megrendelői címerük és monogramjuk segítségével azonosíthatóak. Alvise Minotto és Andrea Basadona 1549-50-ben voltak hivatalban, a festmény készülési ideje is ekkorra tehető. A ferences rendi Szent Lajost püspöki ornátusáról, és arról a lábánál látható koronáról lehet felismerni, amelyről 1295-ben mondott le testvére, Róbert javára. András apostol a keresztet tartja kezében, bár nem az X alakút, amelyen mártíromságot szenvedett, hanem Krisztus keresztjét. A védőszenteket párosával bemutató kompozíciók mind ugyanerre a sémára épülnek: az alakok felhős ég előtt magasodnak a horizont fölé, és egyféle színpadként ható emelvényen állnak.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 84. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.