Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1385 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, arany, nyárfa |
Méret | 139 × 86,5 cm |
Leltári szám | 36 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XII. terem |
Bármily monumentálisnak tűnik is, a festmény csak töredék: eredetileg egy hatalmas méretű oltárkép bal oldali tábláját alkotta. A főképeken Szent Nemesiust, a keresztény hitéért kivégzett római katonatisztet, és Keresztelő Szent Jánost látjuk. Az oltárkép mára elveszett középső mezőjében egykor Mária mennybevitele jelent meg, jobbra két további szent állt: Benedek és Nemesius lánya, Lucilla (Cambridge, MA, Fogg Art Museum).
A predella (talapzat) témája a főtáblákon ábrázolt szentek vértanúhalála. Itt – a főtáblákra jellemző kis mélységű térrel ellentétben – a térábrázolás bonyolultabb módszereivel kísérletezett a festő.
Spinello Aretino szülővárosában, Arezzóban és több más toszkán városban dolgozott (Lucca, Firenze, Pisa, Siena). Az oltárkép Luccában készült az olivetánus rend római Santa Maria Nuova-temploma számára, ahol Szent Nemesius és Lucilla ereklyéit őrizték. Lehet azonban, hogy mégsem Rómában állították fel, hanem a rend központi kolostorában, a Monte Oliveto Maggiore-apátság templomának főoltárán, ahol a források a 16. század közepétől feljegyezték.
A mű különlegessége, hogy nemcsak a festő, hanem az asztalos és az aranyozómester nevét is feltüntették egykor a három főtábla alatt.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 660-662. o., 10.
Sallay, Dóra, Corpus of Sienese Paintings in Hungary, 1420-1510, Centro Di, Florence, 2015, 54. o., 65-66. j.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.