En

Hogyan készült a Lucas Cranach, a reformáció festője című animációs film?

Megkértük Huszár Dánielt a Lucas Cranach, a reformáció festője című kisfilm rendezőjét, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) tanárát és a Krakout Film animációs stúdió vezetőjét, hogy meséljen arról hogyan készült a film.

Fábry Eszter, a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának kurátora és László Zsófi a múzeum Kommunikációs Osztályának munkatársa kerestek meg azzal, hogy szeretnének egy kisfilmet id. Lucas Cranach életéről. Ez a 16. századi festő nagyon sokszínű és érdekes figura volt, az emberek mégis keveset tudnak róla. Szép lassan, több találkozás alkalmával letisztult, hogy pontosan milyen formátumban, milyen dramaturgiával készüljön el a film. Fontosnak tartottuk bemutatni Luther, Cranach és a reformáció kapcsolatát, annál is inkább, mert szükség volt a történetvezetéshez egy központi gondolatra, ami köré fel tudjuk építeni a filmet és ami alkalmas arra, hogy  fordulópontot adjon a cselekménynek. Azt szerettük volna, hogy több legyen, mint egy dekoratív infografika, legyen benne személyes vonatkozás is. Eszter igazi self-made man-ként jellemezte Cranachot, ez engem nagyon megfogott ráadásul jól lehetett vizualizálni és segített a karakterfejlesztésben, a lemozgatásban is.

storyboard_01
storyboard_04
SC01
2
SC04
3

Eszter írt egy vázlatot, amiben az összes fontos infó, évszám szerepelt, ebből leszűkítettük a történetet úgy, hogy beleférjünk a 2-3 percbe, és írtunk egy forgatókönyvet. Ez alapján már hozzá tudtunk kezdeni a storyboardnak majd a „mozgó storyboard”, az animatik elkészítésének, ami már egy időzített vázlata a filmnek: tartalmazza a fontosabb kameramozgásokat, vágásokat és a narrációt. Ennek során derült ki, hogy a film a többszöri húzások ellenére is legalább 4 perc hosszúságú lesz. Úgy éreztük, ha ennél jobban sűrítünk, elvesznek a történetből azok az érdekes részek, amik fontosak Cranach életében.

Ezután illetve ezzel párhuzamosan Bognár Éva Katinka kidolgozta a látványt: a karakterek és a háttér grafikai megjelenését; utánanézett a viseleteknek, épületdíszeknek, különböző korabeli szokásoknak. Ez előtt a projekt előtt Katinka 5 éven keresztül Richly Zsolt Luther című animációs sorozatán dolgozott, így benne volt a korban, meg az ezzel kapcsolatos háttérmunkában. Ebből a szempontból könnyű dolgunk volt. A kérdéses részeknél Eszter segített, ő volt a szakmai kontroll. Ezután kezdtük el az egyes jelenetek animációs előkészítését.

karakter draft preview 001
festoinas figura
sc02_layout
SC30
SC13
sc09_patika_prev
5
4
1

Katinka ötlete volt, hogy Cranach életének fontosabb területeit különböző színnel jelenítsük meg. A közélettel összefüggő jelenetek sárgás színezetet, a vallásos, illetve politikai jelenetek pirosat, míg a festéssel kapcsolatos tevékenységek kéket kaptak. Azt gondoljuk, ha nem is teljesen tudatos szinten, de ez segít a nézőnek a dekódolásban. A folyamat elején volt egy zsákutca, egy kísérlet arra, hogy ötvözzük a látványt: egy épített, befotózott háttérre került volna a rajzanimált karaktermozgás. Készült erre egy teszt, megépült a papír makett, de amikor összepróbáltuk a rajz animációt és a fotózott hátteret, annyira leesett róla a grafika, hogy elvetettük, és maradtunk a rajzanimáció mellett.

Így ez végül teljesen klasszikus animációs technika, ahol a képkockákat fázisonként kell megrajzolni. Régebben papírra, most már digitális táblára rajzolunk. Az animátor megcsinálja a mozdulatsort, ezután kihúzza a kulcsfázisokat, majd a közbülső fázisokat is, végül a jeleneteket kifestik. Az utolsó fázis a jelenet és a háttér összerendezése, befényelése majd a megfelelő zörejek hozzáadása. Igazi csapatmunka.

Kiállításaink közül ajánljuk