Jessica Morlan a gyermekeivel, Jordynn Fischerrel és Jacob Sliderrel, Doylestown, Ohio
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1902 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 70,4 x 68,5 cm |
Szignó | lent, jobbra: Franz Stuck 1902 |
Leltári szám | 224.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, U-alak |
Az anyasággal és a termékenységgel összefüggő életciklusok szimbolikus visszhangra találnak az évszakok körforgásában – nem meglepő tehát, hogy a tavasz vonzó fiatal lány képében jelenik meg Franz von Stuck allegorikus estményén. Stuck a művészeti akadémia tanáraként a müncheni szecesszió egyik alapítója volt. Böcklinhez hasonlóan felszabadult és érzéki módon közelítette meg a mítoszok és az antikvitás világát.
A Tavasz a természet visszatért termékenységét ünnepli. A lány meztelen testét csupán dúsan hullámzó haja takarja, a fején és kezében burjánzó orgonavirág az újjászülető növényi világ bujaságát jelképezi. Ígéző tekintete a Stuckra jellemző erős erotikát közvetíti. A festő a szecesszió művészei által kedvelt négyzetes képformátumot alkalmazta, amely szorosan körbeöleli a virágba
borult fák előtt álló női figurát. A művész a kép címét – a német „Frühling” feliratot – közvetlenül a táblára festette, hangsúlyozva a mű emblematikus jellegét.
A tavasz, az újjászületés időszaka kiemelt jelentéssel bírt a szimbolista alkotók,
kiváltképp a szecesszió művészei számára. A bécsi csoport egyfajta jeligévé választotta a latin – antik rituálékra utaló – Ver Sacrum, azaz „szent tavasz” kifejezést: a Secession épületének homlokzatán szereplő felirat egyben a ozgalom hivatalos folyóiratának címe is volt. A megújulás évszaka a múlttal való szakítást, egy új korszak jövetelét jelképezte számukra.
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Mácsay, Kriszta, 20. század, Korszakok a múzeumban, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 140-143. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.