En

Textúra 2020

Kedves Látogatóink!

A kormányzati intézkedés értelmében a Textúra előadásai 2020. november 11-én és utána elmaradnak.

Minden kedves vásárlónknak a következő lehetőségeket tudjuk ajánlani az elmaradó előadásokra megvásárolt jegyekre vonatkozóan:

1. Átválthatják az élő előadás (készpénzben vagy online vásárolt) jegyeit a Textúra Stream jegyekre, és ezzel részesülhetnek egy online összművészeti produkcióban. Csere esetén pénzmozgás nem történik, a jegyek vásárlási értéktől függetlenül kerülnek átváltásra. Nincs szükség újabb online vásárlásra, nem kell a visszafizetésre várni, a különbözettel pedig a Múzeumot támogatják.
A Szépművészeti Múzeum munkatársai elküldik az online előadásra szóló kódot és a technikai felhasználásra vonatkozó leírást a jelzés beérkezését követő néhány napon belül.
Bővebb információ a Textúra Streamről ezen a linken érhető el.

2. Visszaigényelhetik a megvásárolt jegyek árát (e-díj nélkül).

Mindkét esetben kérjük, hogy igényüket a textura@szepmuveszeti.hu e-mail címre írva jelezzék, a vonalkódot tartalmazó belépő jegyeket mellékelve (pdf vagy kép formátumban) legkésőbb 2020. december 9-ig.

Visszatérítési igény teljesítésének módja a következő:
– online jegyek esetén haladéktalanul továbbítjuk a Jegymester Kft-nek visszafizetésre, ahonnan arra a számlára fogják visszautalni a jegyek árát, amelyről a fizetés történt,
– a pénztárban vásárolt jegyek esetén vagy készpénzben (a múzeum újranyitása után), vagy esetenként átutalással térítjük vissza a belépőjegy árát.

Üdvözlettel, a Textúra csapata

*****

TEXTÚRA – AHOL A MŰVEK ÉLETRE KELNEK

Képzőművészet – irodalom – színház

Idén hatodik alkalommal rendezzük meg a 2014-ben indult, nagy sikerű összművészeti előadássorozatot a megújult Szépművészeti Múzeum tereiben.

Az alapötlet a képzőművészet, irodalom és színház találkozása egyazon térben s időben: az intézmény kortárs magyar szerzőket kér fel, hogy írjanak új irodalmi szövegeket a múzeum gyűjteményének egy-egy inspiráló, kiemelt alkotásáról. Az elkészült műveket a Szépművészeti Múzeum kiállítótereiben ismerhetik meg az érdeklődők, színművészek tolmácsolásában, kilenc esti előadás alkalmával. Kortárs íróinknak inspirációs forrásul ismert és kevésbé ismert műtárgyaink közül ajánlottunk nyolc alkotást, hogy kortárs és friss, akár provokatív megközelítésben, új értelmezést nyerjenek.

A művek – mind időben, mind térben – végigvezetnek a múzeum állandó gyűjteményein. A színészek az adott festmény előtt lévő térben adják elő a rövid, egyenként 7-9 perces produkciókat, majd rövid szünet után újra és újra eljátsszák a jeleneteket az este folyamán. Az Antik, az Egyiptomi, a Régi magyar gyűjtemény és a Régi képtár termei mellett idén is helyszín lesz a gyönyörűen felújított Román Csarnok.

Az eddigi évektől eltérően idén a nézők kis csoportokban, vezetett túra keretében látogathatják az előadásokat.

A program célja, hogy a képzőművészeti alkotások irodalmi/színházi parafrázisai újra ráirányítsák a figyelmet a klasszikus művekre, hangsúlyozva fontosságukat és megmutatva, milyen új jelentést hordoznak a 21. század hazai közönsége számára.

A minden éven ősszel megrendezésre kerülő Textúra előadássorozatban – különleges összművészeti jellege és az évente változó művészgárda miatt – mindig ott rejlik a megújulás lehetősége. Az idei Textúra jeleneteit Székely Kriszta, a Katona József Színház munkatársa rendezi, aki friss látásmódjával és egész estén átívelő koncepcióval tágítja a már megszokott kereteket.

Premier:

November 3. kedd, 19.00 (érkezés 18.00-tól)

További előadások:

November 10. kedd, 19.00
November 11. szerda, 19.00  – ELMARAD
November 18. szerda, 19.00 – ELMARAD
November 24. kedd, 19.00 – ELMARAD
November 26. csütörtök, 19.00 – ELMARAD
December 1. kedd, 19.00 – ELMARAD
December 3. csütörtök, 19.00 – ELMARAD
December 9. szerda, 19.00 – ELMARAD

Írók/képzőművészeti alkotások/színészek:

Háy János: Találkozás Erósszal
Műalkotás: Erósz torzója, Kr. u. 1. század második fele
Előadja: Szabó Zoltán / Formán Bálint

Balla Zsófia: Szakállas férfi portréja
Műalkotás: Szakállas férfi mellszobra
Előadja: Tasnádi Bence / Pásztor Dániel

Harag Anita: Back to Cairo
Műalkotás: Ízisz siratószobra
Előadja: Péterfy Bori / Tornyi Ildikó

Terék Anna: Zuhanás
Műalkotás: Szász szobrász: a freibergi dóm ún. Aranykapuja (Freibergi kapu)
Előadja: Vizi Dávid / Ujvári Bors

Berta Ádám: Múzsa vagyok
Műalkotás: Michele Pannonio: Thalia múzsa (1456–1457)
Előadja: Czakó Julianna / Bíró Panna Dominika

Szécsi Noémi: A vég és a kezdet
Műalkotás: Girolamo Macchietti: Mária gyermekével és Szent Annával
Előadja: Jordán Adél / Mari Dorottya / Bíró Panna Dominika

Lövétei Lázár László: Majomszózat
Műalkotás: Id. Jan Brueghel: Paradicsomi táj bűnbeeséssel
Előadja: Keresztes Tamás / Csákvári Krisztián

Száraz Miklós György: Spielenberg rózsája
Műalkotás: Szepességi festő: Spillenberger Sámuel lőcsei orvos arcképe
Előadja: Dankó István / Gloviczki Bernát

Rendező: Székely Kriszta
Dramaturg: Szabó-Székely Ármin
Zene: Matisz Flóra Lili és Nagy István
Jelmez: Jeli Luca Sára

Biztonsági intézkedések

Kedves Nézőink! Az Önök és a színészek egészségének védelmében, a központi járványügyi szabályokkal összhangban az alábbi látogatási intézkedéseket vezettük be:

  • Tovább csökkentettük a látogatószámot annak érdekében, hogy a terekben a biztonsági távolságtartás tartható legyen.
  • 1,5 méteres távolság betartása: a székek (illetve egy helyszínen az állóhelyek) pozícióját jelöljük a padlón. Egymás mellett egy háztartásból érkezők sem ülhetnek. Kérjük kedves látogatóinkat, hogy a kezdés előtti várakozásnál és a helyszínek közötti haladásnál is tartsák be a 1,5 m-es távolságot egymástól!
  • Előadásainkat csak tünetmentes nézők látogathatják.
  • A múzeum kapuit a program kezdete előtt egy órával, 18.00-kor megnyitjuk. Ezzel az Önök érkezésének időbeni széthúzását, a torlódások elkerülését szeretnénk elérni.
  • Belépéskor minden látogatónk testhőmérsékletét érintésmentesen megmérjük.
  • Kérjük, használja a bejáratnál kihelyezett kézfertőtlenítőket.
  • Ruhatár helyett kulcsos szekrények állnak a látogatók rendelkezésére, melyek 100 Ft-os érmével működnek.
  • Az egész múzeum területén – az előadások alatt és között – maszk viselése kötelező.
  • Az elmaradt előadásokra vásárolt jegyeket visszaváltjuk.
  • Az este folyamán a mosdókat folyamatosan fertőtlenítjük.

Bízunk benne, hogy a szigorú előírások betartásával az előadásokat továbbra is meg tudjuk tartani.
Számítunk együttműködésükre, megértésüket köszönjük.

A Textúra csapata

 

2019-ben is volt Textúra, érdekli? Kattintson ide! 

Kedvcsinálónak nézze meg a tavalyi Textúra rövid összefoglalóját!

A Textúra programsorozat főtámogatója a Raiffeisen Bank.

Kiemelt látnivalók, érdekességek

Szepességi festő: Spillenberger Sámuel lőcsei orvos arcképe

A képen a kor híres és sikeres orvosa, Spillenberger Sámuel látható. Orvosdoktori oklevelét Bázelben szerezte meg a kiütéses tífusz (morbus hungaricus) leírását tartalmazó értekezésével. Orvosi hírneve egészen Bécsig elért, II. Mátyás betegágyához is elhívták. Kortársai mint az irodalom pártfogóját is emlegették, mivel saját költségén számos munkát jelentetett meg azokban a nyomdákban, amelyeket saját létesítésű papírmalma látott el papírral.

Girolamo Macchietti: Mária gyermekével és Szent Annával

Girolamo Macchietti Firenzében született 1503-ban, és már húszas évei elején jelentős megbízatásokat kapott a befolyásos Medici családtól. Az előtérben Szent Anna férfias, durva arca és testfelépítése tudatosan idézi Michelangelo erőtől duzzadó figuráit, ahogy a gyermekét tartó Mária is a nagy mester legjelentősebb munkáit juttathatja eszünkbe. A súlyos drapériák alá rejtett monumentális alakok kőfalként zárják a festmény előterét.

Id. Jan Brueghel: Paradicsomi táj bűnbeeséssel

Paradicsomi tájat látunk, ahol az édenkert mesés gazdagságát a dús vegetáció és az előteret benépesítő állatok idézik fel. Az édenkert csodás fái alatt az esemény a háttérben zajlik, miniatűr alakokkal, az igazi főszereplő egy pompás szürke ló, két egymást kerülgető oroszlán és két hempergő leopárd. Számos állatfaj tanulmányozására Brueghel, mint udvari festő, a brüsszeli palota állatkertjében talált lehetőséget.

Szakállas férfi mellképe

Hogy ki lehetett az itt látható férfi, nem tudjuk, de pár dolgot megtudhatunk, ha tüzetesen megvizsgáljuk. A hajtincsek előre vannak fésülve – ez a hajviselet Traianus császár uralkodása idején volt a férfiportrék szokásos motívuma. A szakáll viszont csak Traianus utóda, Hadrianus idején jött divatba. Ezek alapján a büszt Hadrianus uralkodásának korai időszakában keletkezhetett. Az orr és a szájzug vonalát összekötő erős ránc jelzi, hogy a portré idős férfinek állít emléket.

A freibergi dóm Aranykapuja, gipszmásolat

A 12. század végén épült főkapu a késő román kori művészet lenyűgöző alkotása. Az egykor gazdagon aranyozott és festett bélletes kapu timpanonjában a trónoló Mária alakja látható ölében a gyermek Jézussal. A gipszmásolatot 1905-ben rendelte meg a Múzeum a drezdai Albertinumból. Felállítására már 1905-ös év végén sor került, majd csaknem egy évvel később, 1906 szeptemberében szétbontották, és újra felállították a Román Csarnok Reneszánsz Csarnok felőli rövid falának közepén.

Michele Pannonio: Thalia múzsa

Thalia itt nem a színművészet, hanem a növénytermesztés múzsájaként jelenik meg. Ezt jelzi a mottó a kép alján (“Én tanítottam ültetni az embert”), de áldásos tevékenységének eredményét jelzik a körülötte látható liliomok, az érett alma, szőlő, barack, gránátalma és a fejét koronázó kalászkoszorú. A termékenységre utal a nőalak elől bővíthető, fűzött ruhája is, amelyhez hasonlót akkoriban az állapotos asszonyok hordtak. A kép alkotója a magyarországi származású Michele Pannonio, aki az egyik legtöbbet foglalkoztatott festő volt a ferrarai udvarban.

Erós torzója

Ruhátlan, atletikus testű ifjú, töredékességében is elegáns és laza testartással. Testsúlyát a bal lábára helyezi, a jobbat kissé behajlítva mellette pihenteti. Bal karja enyhén hátrafelé mozdul, a jobb kar finoman megemelve oldalra nyúl. A mellkasán keresztülfutó tegezszíjat két bekarcolt vonal jelzi. A szobortípus legközelebbi párhuzama az ún. Erós Centocelle típus, habár az anatómiailag a felnőtt testre jellemző pénisz nem jellemző erre a típusra. Ez arra utalhat, hogy talán a szobrot egy második fázisban átdolgozhatták.

Kiállításaink közül ajánljuk