En

Textúra 2019


Textúra 2019
Képzőművészet – irodalom – színház

2019-ben is folytatódik a nagy sikerű összművészeti előadássorozat, mely három év után visszatér a megújult Szépművészeti Múzeum tereibe. Az alapötlet -képzőművészet, irodalom és színház találkozása egyazon térben s időben – változatlan: kortárs magyar szerzőket kértünk föl, hogy írjanak új irodalmi szövegeket a múzeum gyűjteményének egy-egy inspiráló, kiemelt alkotásáról. Az elkészült műveket a Szépművészeti Múzeum kiállítótereiben ismerhetik meg az érdeklődők, színművészek tolmácsolásában, öt esti előadás alkalmával.

Az elmúlt évek Magyar Nemzeti Galériában bemutatott, kifejezetten magyar képzőművészetre fókuszált estjeit felváltják a nemzetközi alkotásokat is középpontba helyező, antik és régi korok műtárgyaira alkotott írások előadásai.
Kortárs íróinknak inspirációs forrásul a legismertebb műtárgyaink közül ajánlottunk hét alkotást, hogy azok kortárs és friss, akár provokatív megközelítésben, új értelmezést nyerjenek. A művek – mind időben, mind térben – végigvezetnek a Szépművészeti Múzeum állandó gyűjteményein. Reméljük, hogy a képzőművészeti alkotások irodalmi/színházi parafrázisai újra ráirányítják a figyelmet a klasszikus művekre, hangsúlyozva fontosságukat és megmutatva, milyen új jelentést hordoznak a 21. század hazai közönsége számára.

A 2019-es Textúra rendezője Valló Péter Kossuth- és Jászai Mari-díjas érdemes művész, a Radnóti Színház főrendezője.

Premier:
november 5. kedd 19.00 (javasolt érkezés: 18.30) – Minden jegy elkelt
További előadások:
november 12. kedd 19.00 – Minden jegy elkelt
november 19. kedd 19.00 – Minden jegy elkelt
november 26. kedd 19.00 – Minden jegy elkelt
december 3. kedd 19.00 – Minden jegy elkelt

Írók/képzőművészeti alkotások / előadók:
Dragomán György / Szent Jeromos a cellájában / Bagi Marcell / Dénes Ábel / Kócsó Bertin
Durica Katarina / Rudzs-ahau és Ipepi sztéléje / Hegyi Barbara
Szabó T. Anna / id. Lucas Cranach: Krisztus és a házasságtörő asszony / Sodró Eliza / Józsa Bettina / Hartai Petra
Szilasi László / Fra Angelico: Jelenetek szent remeték életéből / Bán János
Térey János / Trónuson ülő nőalak Medmából / Trokán Anna / Borbély Alexandra​
Totth Benedek / Mányoki Ádám: Önarckép / Olasz Renátó
Tóth Krisztina / Etruszk hamvurna fedelén fekvő nőalakkal / Schell Judit

Zenei közreműködők:

Nyitány: A Magyar Rádió Gyermekkórusának kamaraegyüttesei
A Térey János Perszephoné levele című jelenetében: Clemente Gábor (nov. 5., 12.) és Keönch László (nov. 19., 26., dec. 3.)

Román Csarnok / Farkas Ferenc: Csángó Sonatina / Venti Chiavi Gitártrió

Az olvasópróba lezajlott, a színészek készen állnak. Képeinket itt, videónkat itt nézheti meg.

A készülődés folytatódik: színészeink megismerkedtek a helyszínnel és megnézték azt a műtárgyat, amely inspirációs forrásul szolgált kortárs íróinknak a szövegek megírásához. A művek – mind időben, mind térben – végigvezetnek a Szépművészeti Múzeum állandó gyűjteményein. Nézze meg az első találkozás pillanatait!

Jegyárak: 6000 Ft (teljes árú) / 4500 Ft (kedvezményes)
Iskolai szervezett csoportok kedvezményes látogatásával kapcsolatos információ: program@szepmuveszeti.hu

JEGYVÁSÁRLÁS

Amíg a premierre várnak nosztalgiázzanak velünk az elmúlt évek jeleneteivel!
Szereplők: Fodor Annamária, a Harmónia Balettiskola növendékei, Téby Zita, Borbély Alexandra, Szatory Dávid, Pálfi Ervin, Hámori Gabriella, Balsai Móni, Trokán Anna, Péter Kata, Simon Kornél, Szabó-Kimmel Tamás, Kiss Diána Magdolna, Fillár István, Adorjáni Bálint, Csőre Gábor, Takács Katalin, Messaoudi Emina, Őze Áron, Sipos Vera, Pindroch Csaba.

A programsorozat együttműködő partnere a Samsung.

Kiemelt látnivalók, érdekességek

Flamand festő: Szent Jeromos a cellájában

A legenda szerint egyszer egy sánta oroszlán baktatott be a betlehemi kolostorba. Az összes testvér rémülten szaladt szét, Jeromos azonban elébe ment, és úgy fogadta, mint kedves vendéget. Az oroszlán nyögve tartotta a mancsát a férfi elé, látszott, hogy belelépett egy hatalmas tövisbe. Jeromos kihúzta a tövist, majd kötést tett a sebre, s ettől kezdve az oroszlán úgy ragaszkodott hozzá, mintha csak a macskája lett volna.

Rudzs-ahau és Ipepi sztéléje

Ezen a halotti kőtáblán egy házaspárt láthatunk. A férfi magas beosztására és társadalmi rangjára a jobbjában lévő jogar és a bot utal. A nők tevékenysége egyértelműen a háztartásra és a család ellátására koncentrálódott. Az eltérő szerepekre különböző ikonográfiai eszközök is utalnak: a külvilággal aktív kapcsolatban álló férjet napbarnított, vörösesbarna, a házak falai között élő előkelő feleségét sárgásfehér bőrszínnel ábrázolták.

Mányoki Ádám: Önarckép (részlet)

Mányoki Ádám a magyarországi barokk művészet egyik legjelentősebb, külföldön is hírnevet szerzett festőegyénisége, aki néhány évig tartó két magyarországi periódust leszámítva szinte egész pályája során német területen működött mint a szász uralkodók udvari festője. Berlinben készült megnyerő közvetlenségű félalakos önarcképe is, amely munka közben, mellén szétnyíló fehér ingben, ecsetekkel, festőpalettával kezében mutatja a művészt.

Fra Angelico: Jelenetek szent remeték életéből (részlet)

Az egyiptomi sivatagokba elvonuló remeték, aszkéták, szerzetesek életét többnyire görög és latin nyelvű iratokból ismerjük, amelyeket később lefordítottak olasz népnyelvre, így ezek az írások közkedveltté és széles körben olvasottá váltak Itáliában. A 13. végén megjelentek a téma képi ábrázolásai is, amelyeket Felső-Egyiptom, tehát Théba környékének görög neve után általában Thebaid vagy Thebais névvel illet a szakirodalom.

Etruszk hamvurna fedelén fekvő nőalakkal (részlet)

A kereveten fekvő nőalak egyik lábát behajlítja, két párnára támaszkodik, fejét a bal kezébe hajtja. Elnagyolt kidolgozású, térdig érő, redőzött ruhát visel, középen elválasztott haját a tarkón kontyban fogták össze. A szobor nem holtában mutatja az asszonyt, hanem élő alakként: egy lakoma résztvevőjeként. Az ábrázolás többféle értelmezést tesz lehetővé – éppúgy utalhat az elhunyt kedvelt időtöltésére és előkelő társadalmi rangjára, mint a halotti lakomára vagy a lakomák síron túli megismétlésére.

Id. Lucas Cranach: Krisztus és a házasságtörő asszony (részlet)

A házasságtörő asszony újszövetségi története kiváló alkalmat nyújtott Luther egyik fő tanának közvetítésére: az ember egyedül az isteni kegyelem által üdvözül (sola gratia), a bűnbocsánat Isten kezében van. A festményen megjelennek a szállóigévé vált szavak: „Az vesse rá az első követ, aki bűntelen közületek!” Jézus szavai a saját bűnösségével szembesítik az ítélkező embert.

Kiállításaink közül ajánljuk