En
Vissza a találatokhoz

Vénusz és Adonisz Ferdinando Tacca

Alkotó

Ferdinando Tacca Firenze 1619 – 1686 Firenze

Készítés ideje 1650 körül
Tárgytípus szobor
Anyag, technika bronz
Méret

44,5 × 26 × 26,5 cm
talapzattal: 46,5 × 26 × 26,5 cm

Leltári szám 5352
Gyűjtemény Régi Szobor Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva.

Ferdinando Tacca, apját a Giambologna tanítvány Pietro Taccát követte a firenzei Borgo Pinti-beli műhely élén. Így nemcsak a Toszkán Nagyherceg udvari szobrászának pozícióját örökölte meg, de a világi és egyházi ünnepségek szervezésének feladata is rá hárult. Számos, különleges hatásokat előidéző, színházi előadásokra és ünnepségekre szánt gépezetet tervezett, és nevéhez fűződik Firenze első színháza, a Teatro della Pergola is. Mivel idejének java részét az alkalmi dekorációk kötötték le, sokáig elsősorban díszlettervezőként, mérnökként és építészként tartották számon, és csak az utóbbi időben került napfényre a szobrászi életműve. Különös, hogy bár a firenzei bronzöntés központjának számító Giambologna műhelye vezetője volt, sokáig egyetlen kisbronzot sem tulajdonítottak neki.

Mára egész sorozat mitológiai témájú kisbronzot ismerünk tőle, köztük a budapesti Venus és Adonist. Az ovidiusi történet szerint a szerelem istennője hiába igyekezett óvni szépséges, ám halandó kedvesét, Adonist, egy vadászat során egy vadkan halálra sebezte. A budapesti kisbronz a történetnek azt a reneszánsz és barokk művészetben egyaránt gyakran ábrázolt epizódját idézi meg, amikor Venus kétségbeesetten próbálja visszatartani a végzetes vadászatra induló szerelmét. A budapesti csoporton is feltűnnek Ferdinando Tacca jellegzetesen kecses alakjai, a szobor finom, rendkívül részletgazdag megmunkálása pedig kiváló példája annak, milyen technikai tökélyre jutott a bronzöntés Firenzében a 17. századra.

Szőcs Miriam

Itt találja a műtárgyat a kiállítótérben.

Kiállításaink közül ajánljuk