En
Vissza a találatokhoz

Sziklás táj kovácsműhellyel (Menekülés Egyiptomba) Herri met de Bles

Alkotó

Herri met de Bles Bouvignes vagy Dinant, 1500 körül – Ferrara [?], 1550 után

Kultúra németalföldi
Készítés ideje 16. század
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, tölgyfa
Méret

48,5 x 69 cm

Leltári szám 1697
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, 23. kabinet

Németalföldön a művészettörténet által világtájnak elkeresztelt tájképfajtát találjuk a műfaj máig ívelő karrierjének kiindulópontján. Meghonosítójának, Joachim Patiniernek világ- vagy panorámatájai a teremtés művében a Teremtőt dicsőítik, vagyis erős vallásos, panteisztikus töltettel bírtak. Ez a tartalom már első követőinek munkásságában elhalványult. Herri met de Bles egyike ezeknek a követőknek, egyike a mestereknek, akik egyfajta szórakoztató műfajjá tették a tájképet. A Tájkép vaskohóval mikrokozmoszába sok minden belefér, és a néző feladata, vagy inkább játéka, hogy komótos szemrevételezéssel a nagyszámú apró-cseprő motívumot leltározza magában. Könnyen lehet, a kompozíció jobb oldalán ábrázolt menekülő Szent Családra utoljára bukkan rá. Ha főhőse így nincs is a képnek, főtémája azért van: az előtérbeli kemencék, kovácsműhely és vízikerék a körülöttük sürgölődő alakokkal egy vaskohó tartozékai. Ennek érdekfeszítő látványával csak a mesébe illő szikláké vetekszik. A játék része, ha tetejükön a zergéket és a várkastélyokat, egyikük oldalán meg a baglyot észrevesszük. Utóbbi annyira visszatérő szereplője Bles képeinek, hogy ferrarai működése alatt a festő megkapta a Bagoly – Civetta – becenevet. A tájkép fő rendező elve az elő-, közép- és háttér hangsúlyos megkülönböztetése: barna az előtér, zöld a középtér és halványkék a háttér uralkodó tónusa. A madártávlati felülnézetet és a szembenézetet a három fő színtónusra alapozott dekoratív séma foglalja egységbe.
© Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 67-68. o., 190.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk