En
Vissza a találatokhoz

Szent Sebestyén Pietro Muttoni

Alkotó

Pietro Muttoni Velence vagy Vicenza 1602/1603 – 1678 Velence

Kultúra itáliai
Készítés ideje 17. század közepe
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

193 x 116,5 cm

Leltári szám 1009
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

A fához kötözött Szent Sebestyén izmos alakját felmagasítja az enyhe alulnézet, a háttér nagy részét betöltő felhős ég és az alacsony horizont. Testét érzékenyen modellálják a tónusfokozatokkal lágyított fények és árnyak. Érzékletes és érzéki, vagyis jellegzetesen barokk a test megfestésének ez a módja. A szent vértanúságának ikonográfiája megkívánná, hogy a testbe nyílvesszők fúródjanak, de a velencei mester számára fontosabb volt a férfiakt sebezhetetlen szépségének megmutatása. A testtartás annak a Tizianónak néhány Sebestyén-ábrázolását idézi, akinek művészetét Pietro della Vecchia a nagy elődnek kijáró hódolattal tanulmányozta. A budapesti festmény előzménye a művész életművében a vicenzai képtár Szent Sebestyéne. Azon egy nyílvessző sebzi a mártírt, és az ifjú meztelenségéből többet takar az ágyékkendő. A Szépművészeti Múzeumban őrzött későbbi változaton robusztusabb a figura és kevésbé eszményített a fej: különösen a széles orr kölcsönöz némi vulgaritást az arcnak. Annyi biztos, hogy a klasszicizáló stíluskomponens mindkét változat készülési idejét jóval korábbra teszi, mint a Zsuzsanna és a vének témájú kompozícióét ( ltsz. 82.3), ahol a festő szatirikus, karikírozó hajlama és törekvése a dinamikus kontrasztokra immár teljes egyértelműséggel kerekedik felül.
Pietro della Vecchia gyakran szerepel úgy az egykorú forrásokban, mint Giorgione-képek hamisítója. Sokoldalú tehetség volt: művész-akadémiát irányított, valamint restaurátori és képszakértői feladatokat is ellátott.

© Tátrai Vilmos

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk