En
Vissza a találatokhoz

Szent Lőrinc, Szent György és Keresztelő Szent János Giovanni Francesco Bembo

Alkotó

Giovanni Francesco Bembo említve 1515–1543 között

Kultúra itáliai
Készítés ideje 16. század első fele
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

195 × 104 cm

Leltári szám 1141
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XX. terem

A múzeum olasz reneszánsz gyűjteményében ez a legjelentősebb oltártábla, vagyis az oltárképnek az az egységes képteret teremtő fajtája, amely a többrészes oltárműveket, a triptichonokat és a poliptichonokat a 16. században nagyrészt már felváltotta. A tábla faragott, festett, aranyozott keret-architektúrába illeszkedik. Ez a pompás keret, noha a rajta feltüntetett 1527-es évszám tanúsága szerint nagyjából egyidős a festménnyel, eredetileg mégsem ehhez a műhöz tartozott, A két műalkotás – mert egy ilyen magas szinten kivitelezett keretet joggal minősíthetünk mesterműnek – csak a 19. századi műkereskedelemben került együvé. A képen középen, emelvényen, architrávval koronázott két oszlop előtt Szent Lőrinc áll, aki diakónusi dalmatikát visel, és mártíromsága eszközére, a sütőrácsra támaszkodó jobb kezében könyvet, előrenyújtott baljában pálmaágat tart. Jobboldalt, a frontalitás szakralitásával bíró tiszta porofilnézetben Keresztelő Szent János áll, aki hangsúlyos gesztussal mutat a Megváltót jelképező bárányra, baloldalt pedig a páncélján díszes, arannyal hímzett tunikát viselő Szent György jelenik meg, mint daliás lovag. Kezével törött kopját tart, lába előtt a lefejezett sárkány hever. A cremonai Altobello Melonénak ez egy viszonylag kései műve, amelyen nem annyira a bresciai Romanino sokáig meghatározóan erős hatása érvényesül, mint inkább a hódolat velencei kortársai, főleg Tiziano előtt. A felhasznált olvadékony színek meleg tónusai és a fények játéka a drapériákon mindenképp erről tanúskodnak.

©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 540. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk