En
Vissza a találatokhoz

Stuart Maria Henrietta (1631–1660) esküvői portréja Anthonis van Dyck (Sir Anthony van Dyck)

Alkotó

Anthonis van Dyck (Sir Anthony van Dyck) Antwerpen, 1599 – London, 1641

Kultúra angol, brit, flamand
Készítés ideje 1641
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

154 × 106 cm

Leltári szám 2019.2
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, III. terem

A Szépművészeti Múzeum története utóbbi száz évének egyik legnagyobb értékű és jelentőségű műtárgyvásárlása ezzel a páratlan remekművel gazdagította a gyűjteményt 2019-ben. Anthonis van Dyck nagy méretű festménye nemcsak művészettörténeti, hanem történeti és kultúrtörténeti szempontból is rendkívül jelentős új szerzemény. Az I. Károly angol király legidősebb lányát, Stuart Mária Henrietta hercegnőt (1631–1660) ábrázoló portré az Anglia és Hollandia közötti szövetséget megerősíteni kívánó dinasztikus frigy alkalmából készült. Stuart Mária Henrietta és a holland helytartó fia, II. Vilmos orániai herceg 1641. május 2-án kötött házasságot; a hercegnő még csak kilenc-, a herceg pedig tizennégy éves volt. Gyermekük, aki később III. Vilmosként Anglia királya lett, kilenc év múlva született.

Az esküvői portrén a hercegnő bal kezén jegygyűrűt visel, ruháján pedig azt a nagy méretű gyémántbrosst, amelyet házasságkötésük alkalmából a férjétől kapott. Lágy esésű, korall színű ruhája arról a stílusváltásról tanúskodik, amit a hercegnő francia származású édesanyja honosított meg az angol királyi udvarban.

A flamand Anthonis van Dyck rövid élete utolsó évtizedében I. Károly udvarának vezető művészeként Londonban élt. Könnyeden elegáns, az ábrázolt személyek arisztokratikus fensőbbségét sugárzó képmásai jelentős hatást gyakoroltak a következő évszázadok európai portréfestészetére. Stuart Mária Henriettát ábrázoló festménye az egyik utolsó alkotása. A szakirodalom a portré három ismert változata közül ezt a képet tekinti az először készült, legkvalitásosabb példánynak. A mű közvetlen hangvételéhez bizonyára a festő és modellje közti személyes kapcsolat is hozzájárult: Van Dyck már korábban is számos alkalommal készített portrét a hercegnőről.

©Tátrai Júlia

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk