En
Vissza a találatokhoz

Pietà Andrea della Robbia Luca della Robbia (korábbi attribúció)

Alkotó

Andrea della Robbia Firenze 1435 – 1525 Firenze

Luca della Robbia (korábbi attribúció) Firenze [?] 1399/1400 – 1482 Firenze

Kultúra itáliai
Készítés ideje 15. század vége
Tárgytípus dombormű
Anyag, technika mázas terrakotta
Méret

77 × 49 × 15 cm, 65 kg
kerettel: 90 × 66 × 20 cm

Leltári szám 53.647
Gyűjtemény Régi Szobor Gyűjtemény
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 1. terem

Luca della Robbia (1399/1400−1482) az 1440-es évek elején dolgozta ki a mázas terrakotta készítésének technikáját. Mivel a terrakotta tartósabbnak bizonyult az építészeti dekorációknál használt stukkó domborműveknél – ugyanakkor a márványnál lényegesen olcsóbbnak számított –, rövid időn belül rendkívüli népszerűségre tett szert. A majolika a Luca della Robbia, majd unokaöccse, Andrea vezette firenzei műhely specialitásává vált, amely egy évszázadon át nagyszámú megrendelésnek tett eleget. Az aprólékosan kidolgozott, egyetlen változatban fennmaradt, budapesti Pietà feltehetően Andrea della Robbia műhelyéhez köthető.

Bibliográfia

Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 62. o., 55. sz., 73.

Pope-Henessy, John, “Italian sculpture – Budapest and Paris”, Apollo 102.161-166 (1975), 474-475 o.

Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.

Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003, 72-73. o., 12. sz.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk