En
Vissza a találatokhoz

Passió-jeleneteket ábrázoló predella töredéke: Krisztus ostorozása Sodoma (Giovanni Antonio Bazzi)

Alkotó

Sodoma (Giovanni Antonio Bazzi) Vercelli, 1477 – Siena, 1549

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1510 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

36,5 x 70,3 cm

Leltári szám 1161
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XX. terem

Ez a kép a Krisztus elfogatásával (ltsz. 1230) és a Keresztvitellel (ltsz. 1231) együtt eredetileg a ma a sienai Képtárban őrzött, 1510-ben festett Levétel a keresztről oltárkép predellájához tartozott. A kínzatást szelíd belenyugvással tűrő Krisztus lágyan modellált alakja arra emlékeztet, hogy a mester még szülővárosában megismerkedett a Leonardo-kör művészetével. 1501-ben, amikor Sienába költözött, az umbriai Pinturicchio volt ott a legünnepeltebb festő; az ő műveit idézi a nyugodt, elbeszélő előadásmód, és különösen a jelenet egyes szereplői, mint a Pilátus mellett álló apród vagy a flegmán pózoló alabárdos katona. A drapériák kalligrafikus alakításához a késő quattrocento firenzei festészete adott ösztönzést. Az egyre érlelődő raffaellói harmónia-eszménytől alig befolyásolt művészetét rendkívül rokonszenvessé teszi a spontán áradó mesélőkedv, a tán kissé fésületlen és darabos, de friss és erőteljes festésmód. Vérbő, minden rafinéria és aggályoskodó műgond nélküli festészet Sodomáé, amelynek ezért legfeljebb csak átmeneti sikere lehetett a római kúria arisztokrata főpapjai és humanistái körében. Szembetűnik műveinek népi ihletettsége. Ezen a képen is úgy jelennek meg a bibliai történet szereplői, ahogyan az egyszerű emberek fantáziájában éltek: Pilátus álnoksága, tanácsadóinak ravaszsága, a katonák közönye, a hóhérok vademberi brutalitása és Krisztus szelíd jósága azzal a naiv közvetlenséggel és egyértelműséggel jut kifejezésre, mint csak a népi passiójátékok színpadán.

©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 649-650. o., 55.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk