En
Vissza a találatokhoz

Páris ítélete Cornelis Cornelisz. van Haarlem

Alkotó

Cornelis Cornelisz. van Haarlem Haarlem, 1562 – Haarlem, 1638

Kultúra holland
Készítés ideje 1628
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, tölgyfa
Méret

40 x 52 cm
kerettel: 54,5 x 67 x 8,5 cm

Szignó

Szignálva és datálva jobbra lent: CvH 1628

Leltári szám 5165
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Az azonos téma különösen szembetűnővé teszi, hogy a későmanierizmus melegházi növényeinek mennyire más fajtáját hozta létre Cornelis van Haarlem, mint utrechti kortársa, Wtewael. A figurák relief-szerűen sorakoznak a csekély mélységű, tájképi elemeket alig tartalmazó képtérben. Jobboldalt a három ülő nőalak talán a Venus kíséretéhez tartozó három Gráciával azonos, bár a kecses szépség vonzerejét nehéz felfedezni bennük. Baloldalt a nézőnek hátat fordító Minervát látjuk, amint a középső csoporttól elkülönülve, antik szoborpózban öltözködik; így kap kifejezést a bölcsesség istennőjének sértett csalódottsága. A Paris ülőhelyéül szolgáló kövön a CH monogramot az 1628-as évszám kíséri. Az ekkor már uralkodó barokk közegben Cornelis van Haarlem zavartan és a fáradtság jeleit mutatva válaszolt az újdonságokra. Törekedett megszabadulni a pályája elején még egyeduralkodó manierizmus bűvészkedő és díszítő hóbortjaitól, de megtisztulni is csak művi úton, javíthatatlan manieristaként volt képes, nem pedig a valósághoz fordulva inspirációért. Egyszerűsített tehát, de teoretikus kiszámítottsággal és nem festői ösztönére hagyatkozva. Szereplői testét szegényesen tagolta, mozgásukat gépiessé stilizálta, egy-egy figurát az egyiptomi alakábrázolásra emlékeztetően, a legnagyobb felület törvényét követve formált meg. Furcsa módon, az arcok valóságközelibbek, mint várnánk: tipológiájukat az eszményítő, klasszikus repertoár helyett a fiziognómiának egy holland földön gyakori karaktere határozza meg.
© Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 152. o., 233.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk