En
Vissza a találatokhoz

Paradicsomi táj a Bűnbeeséssel Jan Brueghel (I)

Alkotó

Jan Brueghel (I) Brüsszel, 1568 – Antwerpen, 1625

Kultúra flamand
Készítés ideje 1612–1613 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, tölgyfa
Méret

52 × 83,5 cm

Szignó

Szignálva és datálva balra lent: BRVEGHEL 16[…]

Leltári szám 550
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XXIII. terem

A táj racionális, realista megkomponálása, a térrétegek harmonikus egymásba illesztése épp annyira, vagy – hisz végtére is apa-fiú viszonyról van szó–, még inkább Pieter Bruegel tájképművészetén inspirálódott, mint Jacob Grimmer négy évszak-ábrázolása. Ugyanígy jogosnak tűnhet Herri met de Bles világtájainak enciklopédikus totalitás-igényére és képzeletbeliségére emlékeztetnünk, hisz most a legkülönfélébb állatfajok hím és nőstény példányait látjuk soha, sehol létre nem jöhető együttlétben. A bűnbeesés alapkarakterét azonban két olyan vonás határozza meg, amelyek sem Blesre, sem Grimmerre nem voltak jellemzőek: a virtuóz természethűség az egyik, e dekoratív stilizálás a másik. Az állatábrázolások akár egy természettudományos könyv illusztrációjaként is szolgálhatnának. Az állatok bőrfelületét, szőrzetét, tollazatát, izomzatát, mozgását és viselkedését csak úgy, mint más és másfajta virágok szirmát, fák, bokrok lombozatát a Rubens-szel is együtt dolgozó Brueghel már mesterségbeli akadályok nélkül örökíti meg. A megrendelésekkel elhalmozott festő azonban még ennél is többet akart nyújtani a rafinált ízlésű, műveit búsásan honoráló gyűjtőknek. Műveit a harsogó zöld, ragyogó fehér, égő vörös és más intenzív színek ékköveket idéző hatással ruházzák fel, a későmanierista ízléshez idomítják, igazi kabinetképekké teszik. A bűnbeesés Ádámja és Évája apró, távoli figurák az Édenkertben, nem is ők a fontosak. A fontos maga a művész, aki csodálatraméltó tudásával kápráztatja el mecénását.
© Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 104-105. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk