En
Vissza a találatokhoz

Párkánytöredék Pilisszentkeresztről

Készítés ideje 11. század közepe körül
Tárgytípus kőfaragvány
Anyag, technika Kemény, szürkésfehér, lyukacsos mészkő
Méret

23,5 × 69 × 49 cm

Leltári szám 55.1570
Gyűjtemény Régi Magyar Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

A palmettafüzérrel díszített, negyedhengertagos párkánytöredék feltehetően a mai Pilisszentkereszt település külterületén fekvő, 11. században létesített királyi udvarház kápolnájához tartozott. A kőtöredéket a 20. század elején az erdészház istállójának a küszöbköveként használták Pilisszentkereszten, innen került 1913-ban a pilisszentkereszti iskolába, majd először a Magyar Nemzeti Múzeumba, onnan a Szépművészeti Múzeumba (1936–39), s végül, a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményébe (1974).
A kőfaragvány két rövidebb oldala törött, hátoldala durván faragott, alján és tetején elnagyolt illesztési felület látszik. Az alj és a homlokoldali díszítés között tagolatlan derékszögű visszametszés húzódik. A hasáb alakú faragvány elülső, negyedhengertagos oldalát két sorba rendezett palmetták díszítik, melyeket felül keskeny, enyhén előreugró perem zár le. A mélyített háttér előtt egymással összefonódó palmettadísz felső sorát hétágú, alul indagyűrűvel összefogott palmetták alkotják (három egész és egy töredékes), melyeket íves, a palmetták lefelé hajló, alsó leveleiben végződő indák kötnek össze egymással. Az alsó sort a töveiknél szintén összefogott, egymás felé forduló levelekből álló félpalmettasor (kettő egész, kettő csonka) alkotja, míg a félpalmetták közepéről váltakozó állású hármas levelek nyúlnak fel, és fonódnak rá a felső palmettasort összekötő indákra. A palmettákat mindkét sorban kettős vájattal alakították ki, amíg azonban a felső sor palmettáit finomabb faragás jellemzi, addig az alsó sor levelei elnagyoltabbak.
A pilisi romterületről előkerült további kőfaragványok (többnyire párkány- és tagozattöredékek) ugyanezt, vagy ennek a kétsorba rendezett kompozíciónak a kisebb módosításokkal kialakított változatait mutatják, és bár rendkívül töredékes formában, de a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében található másik pilisszentkereszti palmettás párkánytöredéken (ltsz. 95.2M) is jól kivehető a nagyobb darabon teljes egészében tanulmányozható kétsoros palmettakompozíció egy változata.
Maga a kétsoros palmettadíszítés a 11. századi magyarországi kőornamentika egyik legjellegzetesebb eleme. A pilisszentkereszti töredékeken megjelenő palmettamotívum legközelebbi magyarországi párhuzamai a Gizella királyné által megkezdett (második) veszprémi székesegyházból, valamint másodlagos felhasználásból Sződről, eredetileg feltehetően az I. Géza király alapított váci székesegyházból (mindkettő többek között a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében, az előbbi leltári száma: 53.581, az utóbbié: 54.320-54.321), illetve Tihanyból, Szekszárdról és Dombóról ismertek. A pilisszentkereszti faragvány a veszprémi és a sződi faragványok által képviselt fejlődési sor köztes állomását jeleníti meg. E kétsoros palmettás frízkompozíció legközvetlenebb külföldi analógiája –a korábbi bizánci példák mellett– a lundi (Svédország) székesegyház nyugati kapujának egyik bélletívén tűnik fel. Ez a kevés számú külföldi példa, illetve a magyarországi előfordulások relatíve nagy száma, valamint az ezek közt kimutatható stiláris kapcsolatok egyaránt arra utalnak, hogy ez a kompozíciós típus magyarországi sajátosságnak lehetett.
A pilisi töredékek, s ezáltal a pilisi királyi kápolna építési idejét is elsősorban a kétsoros palmettamotívumok egymáshoz viszonyított változatai és az azokból rekonstruálható fejlődési sor, illetve az egyes faragványok lelőhelyeinek az alapítási dátumai határozzák meg, ami alapján arra következtethetünk, hogy a pilisszentkereszti palmettamotívumos leletcsoport a 11. század középső évtizedeiben készülhetett.
Kutnyánszky Ildikó

Bibliográfia

A Magyar Nemzeti Galéria régi gyűjteményei: The Old Masters’ Collections of the Hungarian National Gallery, Budapest, 1. (Török Gyöngyi). sz.

Gerevich, László, A pilisi ciszterci apátság, Studia comitatensia: tanulmányok Pest megye múzeumaiból, Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szentendre, 1984, 3. o., 5.

The Hungarian National Gallery: The Old Collections, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 1. (Gyöngyi Török). sz.

Ungarische Nationalgalerie Budapest: Alte Sammlung, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 1. (Gyöngyi Török). sz.

Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, I-2a (Tóth Sándor). sz.

Tóth, Sándor, Román kori kőfaragványok a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében, A Magyar Nemzeti Galéria szakkatalógusai I/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010, 11-12. o., 3. sz.

Simon, Anna, “Bogyay Tamásnak tisztelettel. Tóth Sándor”, Ars Hungarica 4. (2012), 436-449 o., 124, 127, 128. o.

Takács, Imre, A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában, Balassi Kiadó, Budapest, 2018, 65. o.

Suba, Katalin, 11. századi kőfaragványok a pilisi apátság területéről, Thesaurus mediaevalis B., Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2021, 10, 13-16, 21. o., 1. sz., 24.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk