En
Vissza a találatokhoz

Mózes megvédi Jetro lányait Sebastiano Ricci

Alkotó

Sebastiano Ricci Belluno, 1659 – Velence, 1734

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1708-1711 között
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

114 × 176 cm

Leltári szám 57.10
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXX. terem

Miután Mózes elmenekült a fáraó elől, „Midján földjén állapodott meg, és leült ott egy kútnál. Midján papjának volt hét leánya. Ezek odajöttek, vizet merítettek, és megtöltötték a vályúkat, hogy megitassák apjuk juhait. De pásztorok is jöttek oda, és elkergették őket. Ekkor fölállt Mózes, segítségükre sietett, és megitatta juhaikat. Amikor a leányok hazaértek apjukhoz, Reuélhez, az megkérdezte: Hogyhogy ma ilyen korán megjöttetek? Egy egyiptomi férfi védett meg bennünket a pásztoroktól – felelték. – Sőt még vizet is merített nekünk, és megitatta a juhokat. ” Mózes második könyve második fejezetének ezt az epizódját ábrázolja a velencei barokkot a rokokóba átvezető mester képe, amelynek előkészítő rajzát a velencei Akadémia Képtára őrzi. Ez a rajz azt is egyértelművé teszi, hogy az 1710 körül készült festmény megcsonkított állapotban maradt ránk, jobboldalt eredetileg további részletek voltak láthatók. Az ifjú Mózes ütésre emelt bottal űzi el a pánikszerűen menekülő pásztorokat, – egyikük már a földre zuhant – haragját és erejét köpenyének lobogása is kifejezi. A hét lány közül csak három jelenik meg a képen, közülük a nézőhöz legközelebb álló, korsót tartó, a fehér és vörös ruhán súlyos kék köpenyt viselő leány, sudár, méltóságteljes alakjával aligha lehet más, mint Mózes leendő felesége Cippóra. A megvilágítással is kiemelt két főalak ruházatának erőteljes színezésével kontrasztban a menekülők a szürke, a barna és a testszín monokrómba hajló árnyalataival kerültek a képre.

©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 578-579. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk