Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1481–1482 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, arany, fa |
Méret | 68 × 51,5 cm |
Leltári szám | 4214 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XII. terem |
Vittore Crivelli követte bátyját a Marche-vidékre, ahol Fermo városában telepedett le. A stílus tekintetében is bátyja nyomdokaiban járt. Képei önmagukban nézve sok örömöt nyújtanak a szemnek, de Carlo remekművei mellé helyezve azonmód megmutatják gyengéiket. Így van ez akkor is, ha az összehasonlítást az Ascoli Piceno-i San Domenico templom 1476-ban festett oltárképének szintén a Régi Képtárban őrzött középső táblájával tesszük meg (ltsz. 75) Vittore Máriája szelíd, kedves, szomorkás, vagyis “átlagos” Quattrocento-Madonna, nem pedig különösségével zavarba ejtő, mint a bátyjáé. A tengelicét tartó Bambino sem váltja ki belőlünk azt a töprengő csodálkozást, amit Carlo Crivellinek az alma fölött tűnődő kis Jézusa váltott ki. Noha itt a tájképi háttér modernebb, mint Carlo Madonnáján a mintás aranyháttér, nyomát sem látjuk például a fejdíszen annak a sok szellemes ötletnek, amelyek ott a haj, a fátyol és a kendő egymás közötti kapcsolatát bonyolították. Carlo Crivelli minden vonallal és minden árnyalással élő, szabatos, feszes, magának teret követelő formát teremt, míg szerényebb tehetségű öccsének az ecsetje nyomán az árnyalás elbizonytalanodik, a rajz megereszkedik, a kifejezés ellangyosodik. Azért, hogy a gyermek ülőhelyéül szolgáló párnát, a nyitott könyvet és a gyümölcsfüzér szimbolikus körtéjén és almáján kívül az Édenkertre utaló cseresznyét is jól láthassuk, Vittore távlattani engedményt tesz magának: a mellvédet nem szemből, hanem felülnézetben ábrázolja.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 173. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.