En
Vissza a találatokhoz

Mária gyermekével Cigoli (Ludovico Cardi)

Alkotó

Cigoli (Ludovico Cardi) Castello di Cigoli, 1559 – Róma, 1613

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1590–1600 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

85 × 70,5 cm

Leltári szám 479
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, I. terem

Kétség nem fér hozzá, hogy a kép firenzei és a 16. század utolsó évtizedében készült, mint ahogy művészi színvonalát tekintve az sem vitatható, hogy csakis élvonalbeli művész alkothatta, mesterét mindmáig mégsem sikerült teljes bizonyossággal azonosítani. Stílusa közel áll Cigoliéhoz, de minden kételyt eloszlatóan meggyőző analógiákra Lodovico Cardi életművéből nem tudunk hivatkozni. A festmény a 16. századi firenzei festészet azon korszakának egy jelentős terméke, amelyben a legjobb mesterek, beleunva a manierizmus magamutogató mesterkéltségébe, és a tridenti zsinat szellemiségétől is ösztönözve, visszafordultak inspirációért a század első két évtizedének érett reneszánsz festőihez. Egyszerűségre, természetességre, a klasszikus normák újjáélesztésére törekedtek. Ilyen ez a Madonna is, affektáltságtól és túlbonyolítástól mentes. Mint Raffaello ma a Louvre-ban őrzött Szent Családján kapaszkodik fel a gyermek Jézus anyjához. Önfeledtségét épp oly hitelesen jeleníti meg a festő, mint a nézőre kitekintő Mária arcán az anyai büszkeséget. Épp az érzelmi tartalom intenzívebb, mint a mintaképekkel szolgáló század elején volt, és ez olyan vonás, amely nyilvánvalóan a barokk felé mutat. Ugyanezt az irányt jelzi a színek világító ereje, pompája: a lágyan redőzött ruha vöröse, a fejre is ráterülő köpeny azúrkékje, és a végtelen finomsággal árnyalt Jézus-test és Mária-arc színe. A háttér semleges, a kompozíció egyszerű, minden művészi eszköz a gyengéd érzelmek kifejezésének szolgálatában áll.

©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 139-140. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk