En
Vissza a találatokhoz

Madonna szobra Tüskevárról

Készítés ideje 1460–1470 között
Tárgytípus szobor
Anyag, technika nyárfa, festett, aranyozott
Méret

133,5 × 44 × 29,5 cm

Leltári szám 52.640
Gyűjtemény Régi Magyar Gyűjtemény
Kiállítva Magyar Nemzeti Galéria D épület, Földszint, Templomok ékességei – Gótikus művészet Magyarországon 1300–1500

„Ekkor nagy jel tűnt fel az égen: egy asszony, akinek öltözete a nap volt, lába alatt a hold, és a fején tizenkét csillagból álló korona. ” (Jelenések Könyve 12,1-2). A gyermekét ölében tartó, finom S vonalban hajló Mária Szent János apokaliptikus látomását emlékezetbe idézve áll holdsarlón. Eredeti megjelenésben valóban napba öltözöttként, hiszen bő, törten redőzött ruhája és azurit bélésű köpenye egykor fénylő arany volt. Göndör fürtökben, hosszan vállára omló, aranyozott haja, valaha lombdíszes, arany koronája a csillagokat is megidézhette. A szobor nemcsak felületét, hanem faanyagát tekintve is szokatlanul meggyengült állapotban maradt ránk. Középkori színezését csak a restaurálás során feltárt festéknyomok alapján ismerhettük meg, annak megmentésére, bemutatására azonban nem kínálkozott lehetőség. Mai formájában eredeti színvilágával ugyan nem egyező, de újabb kori, többszöri használatba vételét igazoló, egységes hatású és majdnem teljes felületű festést mutat, amely a plasztikához rendelve – miként eredetileg is –, hatásosan emeli ki a szobor remek kvalitását.

A szobor története biztosan – egy másik, ugyancsak a Régi Magyar Gyűjteményben őrzött, a 15. század közepére keltezhető Madonnával együtt –, Darnay Kálmán gyűjteményéig követhető vissza. Darnay, egy sümegi vaskereskedő fiaként önszorgalmából vált muzeológussá, publicistává, ásatásokat is folytató amatőr régésszé és mindenekelőtt szenvedélyes műgyűjtővé. Bekapcsolódott Sümeg környékének társadalmi életébe, bejáratos volt a környék földesuraihoz, vendégként megfordult a falusi lakodalmas búcsúkon. Minden alkalmat megragadott arra, hogy tudomást szerezzen a szűkebb vagy tágabb környezetében újonnan előkerült régészeti leletekről, felbukkanó régiségekről, kallódó művészeti emlékekről, amelyeket nagy igyekezettel szerzett meg múzeuma számára. Gyűjtőköre szűkebb hazájára és annak környékére korlátozódott, nincs tudomásunk arról, hogy aukciókon, esetleg külföldön vásárolt volna.

Madonna-szobrunkat a Darnay családban öröklődő, sem biztosan meg nem cáfolható, sem hitelt érdemlő módon nem bizonyítható hagyomány alapján származtatja a művészettörténetírás feltételesen a 14. században alapított, s a 15. században jelentősen bővített tüskevári pálos kolostortemplomból. A templom és a kolostor történetének ismeretében azonban okkal kételkedhetünk abban, hogy a török támadások miatt mintegy 200 éven át elhagyatott és pusztuló, az 1730-as években ugyan újjáépített, de az 1820-as években vandál módon lebontott középkori eredetű templom romjai között bukkant volna elő szobrunk a 19. század közepe táján. Oltárok, festett faszobrok fennmaradására ugyanis az erődítménynek is használt, tető nélküli, nedves romokban vajmi kevés esély lehetett.

Az 1470 körüli évekre keltezhető Madonna-figura háta mélyen kivájt, ami arra utal, hogy eredetileg oltárszekrényben állhatott. Stiláris analógiáit, a test- és kéztartás, a finom arc és a redőkezelés párhuzamait az 1460-as évek salzburgi szobrászatában találjuk meg. A magyarországi emlékanyagban a pinkakertesi búcsújárótemplom (Gaas, ma Ausztria), a dozmati plébániatemplom és a soproni Szent Mihály-templom Madonna-szobrai állnak hozzá a legközelebb. Ha Madonna-szobor tüskevári származása a történeti adatokat figyelembe véve bizonytalannak tűnik is, a Darnay-család gyűjtési szokásai és a stiláris kapcsolatok valószínűsítik a középkori Magyar Királyság nyugati területéhez kötődő eredetét.

Bibliográfia

Kampis, Antal, Középkori faszobrászat Magyarországon, Officina, Budapest, 1940.

Kampis, Antoine, Sculpture sur bois médiévale en Hongrie, Officina, Budapest, 1940.

Radocsay, Dénes, A középkori Magyarország faszobrai, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk