En
Vissza a találatokhoz

Lovas Leonardo da Vinci (tulajdonítva)

Alkotó

Leonardo da Vinci (tulajdonítva) Vinci, 1452 – Amboise, 1519

Kultúra itáliai
Készítés ideje 16. század első negyede
Tárgytípus szobor
Anyag, technika bronz zöld patinával
Méret

28 x 24 x 15 cm
talapzattal: 41 × 28 × 19 cm

Leltári szám 5362
Gyűjtemény Régi Szobor Gyűjtemény
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XX. terem

Leonardo több rangos szobrászi megbízáshoz is jutott, a kortársak lelkes beszámolóin, a mester néhány saját kezű feljegyzésén és számos nagyszerű előkészítő rajzon kívül azonban ennek nem sok nyoma maradt. Két nagyszabású lovas emlékműve kudarccal zárult: Francesco Sforza (1401−1466) milánói lovas szobrának hatalmas agyagmodellje még a bronzba öntése előtt megsemmisült, Gian Giacomo Trivulzio (1440/1441−1518) síremléke pedig csak a tervekig jutott.
A budapesti Lovas Leonardo a firenzei városháza 1503-ban elkezdett, majd később megsemmisült falképének, az Anghiari csatának az előkészítő vázlataival hozható kapcsolatba. E rajzok egyikén a művész feljegyzése arra utal, hogy a freskó bonyolult, mozgalmas csatajelenetének megkomponálásához apró viaszfigurákat használt. A budapesti kisbronz modellje eredetileg szintén ilyen kis méretű viasz lehetett, amelyet Leonardo egyik tanítványa vagy követője nagyíthatott fel és önthetett bronzba, feltehetően még a 16. század folyamán.

Bibliográfia

Meller, Simon, “Die Reiterdarstellungen Leonardo da Vincis und die Budapester Bronzestatuette”, Jahrbuch der Königlich Preussischen Kunstsammlungen 37 (1916), 213-250. o., 1-2. tábla, 13-14. ábrák.

Brinton, Selwyn, “Lettere londinesi: Un romanzo leonardesco nella »Pall Mall Gazette« – Dubbî e diffidenze – Leonardo e i tedeschi – Un altro gesso leonardesco?”, Pagine d’Arte 5 (1917), 105. o.

von Baldass, Ludwig, “Neuerwerbungen des Budapester Museums der Bildenden Künste”, Kunst und Kunsthandwerk 20 (1917), 398. o.

Tietze-Conrat, Erika, “Das Rossdenkmal auf G. M. Crespis «Kindermord»”, Mitteilungen der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst 40 (1917), 13. o.

Petrovics, Elek – Meller, Simon, Ferenczy István bronzgyűjteményének kiállítása, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1917, 11. o.

Meller, Simon, “Leonardo da Vinci lovas ábrázolásai és a Szépművészeti Múzeum bronzlovasa”, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei 1 (1918), 75-134. o., 41-43 és 45. ábrák.

Suida, Wilhelm, “Leonardo da Vinci und seine Schule in Mailand, IV”, Monatshefte für Kunstwissenschaft 13 (1920), 279-297. o.

Tietze-Conrat, Erika, “Kleinbronzen”, Die bildenden Künste 3 (1920), 44-51. o.

Malaguzzi Valeri, Francesco, “Un bronzo di Leonardo”, Il Marzocco 26/4 (1921), 23. o.

Schottmüller, Frida, Bronze Statuetten und Geräte, Bibliothek für Kunst- und Antiquitätensammler 12, Berlin, 1921, 98-99. o., 71. ábra.

“Sammlungen: Budapest”, Der Cicerone 13 (1921), 691-692. o.

Kramer, Bianca, “Un bronzo di Leonardo da Vinci”, Emporium 56/323 (1921), 278-288. o.

Malaguzzi Valeri, Francesco, Leonardo da Vinci e la scultura, Pubblicazioni dello Istituto di Studii Vinciani in Roma 5, Nicola Zanichelli Editore, Bologna, 1922, 57-64, 84-88,99. o., 64-65. ábrák.

Hoffmann, Edith, “Bericht aus dem Museum in Budapest”, Belvedere 2 (1922), 97-101. o.

Piper, Reinhard, Das Tier in der Kunst, R. Piper & Co. Verlag, München, 1922, 176. o., 139. ábra.

MacLagan, Eric, “Leonardo as Sculptor”, The Burlington Magazine 43 (1923), 67-69. o.

Verga, Elenco, Gli studi intorno a Leonardo da Vinci nell’ultimo cinquantennio (1872–1922), Opuscoli Vinciani 1, Rome, 1923, 64. o.

Hekler, Antal, “Leonardo és az Antik művészet”, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum Évkönyvei 3 1921-1923 (1924), 32-35. o., 1. j.

Venturi, Adolfo, “Leonardiana”, L’ arte: rivista di storia dell’arte medievale e moderna 28 (1925), 137-152. o.

Brizio, Anna Maria, “Recension of Schottmüller 1925”, L’ arte: rivista di storia dell’arte medievale e moderna 28 (1925), 134. o.

Schottmüller, Frida, “An Equestrian Statuette of the Renaissance”, Art in America and Elsewhere 13 (1925), 63-72. o., 1. ábra.

Béla, Fónagy, “Leonardo da Vinci”, in: Művészeti Lexikon, Éber László et al. (szerk.), Budapest, 1926.

Rózsaffy, Dezső, “Budapest”, in Éber László et al. (eds.), Művészeti Lexikon, 1926.

Stites, Raymond S., “Leonardo da Vinci Sculptor”, Art Studies, Medieval, Renaissance and Modern 4 (1926), 103-109. o.

Hekler, Antal, Leonardo da Vinci, Magyar Irodalmi Társaság, Budapest, 1927, 62-65. o., 20-21. táblák.

Dvořák, Max, Geschichte der italienischen Kunst im Zeitalter der Renaissance I: Das 14. und 15. Jahrhundert, Piper, München, 1927, 188. o., 94. tábla.

Hildebrandt, Edmund, Leonardo da Vinci: Der Künstler und sein Werk, Grote, Berlin, 1927, 161-167. o., 109-111. és 115. ábrák.

Petrovics, Elek, “Le Musée des Beaux Arts de Budapest”, Mouseion 1 (1927), 30-34. o.

Genthon, István, “Reneszánsz kisbronzok”, A Műgyűjtő 1 (1927), 93. o.

Rózsaffy, Dezső, “Une promenade rapide au Musée des Beaux Art”, A Műgyűjtő 2 (1928), 218-222. o.

Sirén, Osvald, Léonard de Vinci: L’artiste et l’homme, Paris and Brussels, 1928, 72. o.

McCurdy, Edward, The Mind of Leonardo da Vinci, London, 1928, 338. o.

Pauli, Gustav, “Leonardo”, in Hans Vollmer (ed.), Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler 23, 1929.

Suida, Wilhelm, Leonardo und sein Kreis, Verlag F. Bruckmann, München, 1929, 71-72. o., 76. ábra.

Suida, Wilhelm, “Leonardo lovasábrázolásai”, Archaeológiai Értesítő 43 (1929), 182-192. o.

Planiscig, Leo, Piccoli bronzi italiani del rinascimento, Fratelli Treves Editori, Milano, 1930, 24. o., 199. ábra.

Ybl, Ervin, Toszkána szobrászata a quattrocentóban 2. kötet, Lampel R. Könyvkereskedése (Wodianer F. és fiai), Budapest, 1930, 460-461. o., 207. ábra.

Petrovics, Elek, Képzőművészeti gyűjteményeink: in: Gerevich T. – Péter, A. – Genthon, I. – Petrovics, E. (eds), Magyarország történelme, földje, népe, élete, gazdasága, irodalma, művészete Vereckétől napjainkig. Ötödik kötet: Művészet, sport, statisztika, Franklin-Társulat, Budapest, 1930, 203. o.

Stites, Raymond S., “Leonardo da Vinci Sculptor”, Art Studies, Medieval, Renaissance and Modern 8 (1930-1931), 289-301. o.

“Lionardo egyetlen bronzszobra Budapesten van: Két tragikus művészélet s néhány kínos eset fűződik hozzá”, Lantos Magazin 2/10 (1930), 824-826. o.

Stites, Raymond S., “The Bronzes of Leonardo Da Vinci”, The Art Bulletin 12 (1930), 254-269. o., 9-10. ábrák.

Witt, Robert Clermont – Venturi, Adolfo – Ojetti, Ugo, Exhibition of Italian Art 1200–1900, exhibition catalogue, Royal Academy of Arts, London, 1930, 444. o.

Verga, Ettore, Bibliografia Vinciana: 1493–1930, Bologna 1931, 1931, 614-615, 618-619, 626, 687, 694. o.

Bodmer, Heinrich, Leonardo: Des Meisters Gemälde und Zeichnungen, Klassiker der Kunst in Gesamtausgaben, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart – Berlin, 1931, 377. o.

Kémeri, Sándor, Visage de Bourdelle, Paris, 1931, 49-52. o., X. tábla.

Diehl, Robert – Schaeffer, Albrecht, Ross und Reiter: Ihre Darstellung in der plastischen Kunst, Spamer, Leipzig, 1931, 50. o., 23. sz., 23. ábra.

Commemorative Catalogue of the Exhibition of Italian Art: Held in the Galleries of the Royal Academy, Burlington House London, January–March 1930, Oxford University Press, Oxford, London, 1931, 986. sz., 244. tábla.

de Hevesy, André, “Autour de Léonard de Vinci, œuvres retrouvées – œuvres perdues”, Gazette des Beaux-Arts 5 (1931), 103-114. o.

Tietze, Hans, “Der Rahmen von Dürers allerheiligen Bild”, Pantheon 8 (1931), 318-324. o.

Ybl, Ervin, “Olasz bronzszobrocskák”, Magyar Művészet 8 (1932), 336-351. o.

Hekler, Antal, Budapest als Kunststadt, Fritz Lindner Verlag, Küssnacht am Rigi, 1933, 117. o., 91. ábra.

Friis, Hjalmar, Ryttenstatues historie i Europa, Copenhagen, 1933, 174, 184. o.

Nicodemi, Giorgio, Bronzi minori del rinascimento italiano, Luigi Filippo Bolaffio, Milano, 1933, 74. o.

Jeannerat, Pierre, “A Newly Discovered Statuette by Leonardo da Vinci”, Apollo 19 (1934), 312-316. o.

Becherucci, Luisa, La scultura italiana del Cinquecento, Florence, 1934, 8. o.

Möller, Emil, “Leonardo e il Verrocchio: Quattro rilievi di capitani antichi lavorati per re Mattia Corvino”, Raccolta Vinciana 14 (1934), 3. o., 1. j.

Venturi, Adolfo, Storia dell’arte Italiana X: La scultura del Cinquecento, Parte I, Ulrico Hoepli, Milano, 1935, 58-60. o., 53. ábra.

Clark, Kenneth, A Catalogue of the Drawings of Leonardo da Vinci, Cambridge, 1935, 23. o.

Csánky, Dénes, “A Szépművészeti Múzeum újonnan rendezett gyűjteményei”, Magyar Művészet 12 (1936), 240-250. o.

Delogu, Giuseppe, “Arte italiana in Ungheria”, Emporium 42 (1936), 171-186. o.

Balogh, Jolán, “Die alten Bildwerke des Ungarischen Museums der Bildenden Künste”, Magyar Női Szemle 2/7-8 (1936), 10. o.

Balogh, Jolán, “Die alten Bildwerke des Ung. Museums der Bildenden Künste”, Forum 7 (1937), 91-92. o.

Entz, Géza, A magyar műgyűjtés történetének vázlata 1850-ig, Budapesti Királyi Magyar Pázmány Péter Tudományegyetem, Budapest, 1937, 69. o.

Knapp, Fritz, Leonardo da Vinci, Künstler-Monographien 33, Verlag von Velhagen und Klasing, Bielefeld – Leipzig, 1938, 59. o.

Gerevich, Tibor, “Erdélyi magyar művészet”, in Teleki, P. (ed.), Erdély, 1940.

Nicodemi, Giorgio, Leonardo da Vinci: Gemälde, Zeichnungen, Studien, Asmus, Leipzig, 1940, XX, XLIV. o., 163. sz.

Delogu, Giuseppe, Italianische Bildhauerei: eine Anthologie vom 12. bis 19. Jahrhundert, Zürich, 1942, 169. o.

Heydenreich, Ludwig H., Leonardo, Berlin, 1943, 126, 136-137. o., 102. ábra.

Goldscheider, Ludwig, Leonardo da Vinci, The Phaidon Press, London, 1945, 43-44. o., 147. sz., 147. tábla.

Müller, Theodor, Leonardo da Vinci: Il cavallo, Berlin, 1948, 17-20. o., 1-4. ábrák.

Clark, Kenneth, Leonardo da Vinci: An account of his development as an artist, University Press, Cambridge, 1952, 144. o.

Hoogewerff, Godefridus J., “Leonardo e Raffaello”, Commentari 3 (1952), 173-183. o., 7. ábra.

Malraux, André, Le Musée imaginaire de la sculpture mondiale, Paris, 1952, 766. o., 623. ábra.

Lazarev, Viktor Nikitich, Leonardo da Vinci, Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR, Moscow, 1952, 65-68. o., 27. tábla.

Vipper, Boris R., Leonardo i skul’ptura, Moscow, 1953, 105-114. o.

Salmi, Mario, L’arte italiana 3, Florence, 1953, 686. o., 1017. ábra.

Meller, Péter, Leonardo da Vinci, Útmutató a Társadalom- és Természettudományi Ismeretterjesztő Társulat előadói számára 106, Társadalom- és Természettudományi Ismeretterjesztő Társulat, Budapest, 1954, 18. o., 19. ábra.

Heydenreich, Ludwig H., Leonardo da Vinci 1, Holbein, Basel, 1954, 81. o., 105. ábra.

Brugnoli, Maria Vittoria, “Documenti, notizie e ipotesi sulla scultura di Leonardo”, in Achille Marazza (ed.), Leonardo, Saggi e richerche, Rome, Rome, 1954.

Haraszti-Takács, Marianna, The Treasures of the Hungarian Museum of Fine Arts, Corvina, Budapest, 1954, 18, 27. o., 75. ábra.

Balogh, Jolán, “La Collection des Sculptures Anciennes Étrangères”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/A Szépművészeti Múzeum Közleményei 4 (1954), 58-62. o.

Degenhart, Bernhard, “Dante, Leonardo und Sangallo: Dante-Illustrationen Giulio da Sangallos in ihrem Verhältnis zu Leonardo da Vinci und zu den Figurenzeichnungen der Sangallo”, Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte 7 (1955), 162. o., 104. j.

Hand-List of the Drawings in the Witt Collection: Courtauld Institute of Art, London University, London, 1956, 82. o., 4526. sz.

Die Bildwerke in Bronze und in anderen Metallen, Kataloge des Bayerischen Nationalmuseums 13/5, Verlag F. Bruckmann KG, München, 1956, 80. o., 105. sz.

Pope-Henessy, John, “Italian sculpture – Budapest and Paris”, Apollo 102.161-166 (1975), 474-475 o.

Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 115-116., 125 (ill.), 145. sz., 185,186.

Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.

Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 9, 20-22. o., 13. kép.

Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 9, 20-22. o., Fig. 13.

The Museum of Fine Arts Budapest: guide, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 139-140. o., 183. sz.

Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól napjainkig. 100 év, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2006, 41. sz.

Museum of Fine Arts, Budapest: Masterpieces from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 41. sz.

Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 128-129. o.

Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 128-129. o.

Masterpieces: Museum of Fine Arts Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 64-65. o.

Remekművek: Szépművészeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 64-65. o.

Museum of Fine Arts: highlights from the collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 128-129. o.

Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 118-119. o.

Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 118-119. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk