En
Vissza a találatokhoz

Lány guzsallyal Giacomo Ceruti

Alkotó

Giacomo Ceruti Milánó 1698 – 1767 Milánó

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1735-1740
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

48 x 39,2 cm
kerettel: 63 × 53,5 × 7,5 cm

Leltári szám 643
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXX. terem

Jól ismert itáliai hagyomány a családi és keresztnév helyett a valamely tulajdonságot, ismertetőjegyet hangsúlyossá tévő becenév használata. A Milánóban született, de több észak-itáliai városban is dolgozó Giacomo Ceruti a Pitocchetto, vagyis Kolduska ragadványnevet kapta kortársaitól. Korai, Bresciához kötődő alkotókorszakában ugyanis sorra festett olyan nagyalakos zsánerképeket, amelyek a társadalom perifériáján élő megalázottakat és megszomorítottakat nem az egzotikum iránti lekicsinyléssel, hanem együttérzéssel és szembesítő realizmussal ábrázolja. 1740 körül, amikor a Lány guzsallyal készült, miközben egyre több portré-megrendelésnek tett eleget, nem kis részben a velencei barocchetto-rokokó hatására már többnyire más szemléletű életképeket festett. Budapesti zsánerportréja egyenesen kedveskedik a nézőnek. A kivágott ruhát, fején kendőt, nyakában hanyagul megkötött sálat viselő parasztlány a képsíkhoz, így hozzánk is egészen közel helyezkedik el. Ebből a bensőséges közelségből könnyen teremt velünk kapcsolatot, tetszésünket nagy eséllyel nyeri el. Jobbjában hagyományos női munkaeszközt, guzsalyt tart, fejét könyöklő baljára támasztja. Masszívan, vaskosan modellált a test és a ruha minden részlete. Ezt az erőteljes formálásmódot még Bresciából hozta magával Ceruti, de egyik velencei kortársától, Piazzettától is kapott hozzá ösztönzést. A rokokó jegy a kifejezésben jelenik meg: a kacér tekintetben, a bujkáló mosolyban, az erotikus mellékzöngéjű, bájosan kihívó mimikában.
©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 591-592. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk