En
Vissza a találatokhoz

Krisztus siratása Girolamo Marchesi

Alkotó

Girolamo Marchesi Cotignola, 1471/1481 körül – Róma, 1540/1550 körül

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1515–1520 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

92 × 78 × 3,9 cm (parkettával és szélső toldásokkal)
kerettel: 106 × 92 × 6,5 cm

Leltári szám 46
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

A festmény a szakirodalomban gyakran mint Krisztus siratása szerepel, noha a siratás elmaradhatatlan szereplői közül Mária és János evangélista nincsenek rajta. A halott Krisztust itt Arimathiai József tartja, jobb oldalt Nikodémusz áll kenőcsös tégellyel a kezében, Mária Magdolna meg gyengéden fogja Jézus balját, és a szög ütötte sebhez hajol. A keresztről való levétel után és a sírba tétel előtt játszódik a cselekmény: a három szereplő Krisztus holttestének bebalzsamozására készül. Az 1510-es évek elején festett kép bal sarkában papírlapon, vagyis cartellinón a romagnai művész latinul írt szignatúráját olvashatjuk: Hieronymus De Marchesys De Cotignola Faciebat. Mai szemmel a szerzőségnek ez a néző figyelmét határozottan magára vonó feltüntetése azért tűnhet különösnek, mert a kompozíciónak könnyen azonosítható előképe van: a velencei quattrocento vezető mesterének, Giovanni Bellininek az 1470-es évek első felében készült képe, amely eredetileg, mint oromzati tábla a pesarói San Francesco templom oltárképéhez tartozott, de ma a vatikáni képtárban látható. Bellini enyhe alulnézetben mutatja be a jelenetet, drámai, monumentális hatással. Nagyjából négy évtizeddel később a cotignolai mester Bellini lényegre törő előadásmódját meg sem kíséreli követni, az alulnézetet elhagyva, a felhős ég helyére sziklakulisszát téve, rajzos modorban, részletek bőségével viszi színre a jelenetet. A jelentéssel és jelentőséggel teli drámát szelíd szomorúságtól áthatott elbeszélés váltja fel.
©Tátrai Vilmos

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 412-413. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk