En
Vissza a találatokhoz

Krisztus megmossa az apostolok lábát Paul Troger

Alkotó

Paul Troger Welsberg/Monguelfo, 1698 – Bécs, 1762

Kultúra osztrák
Készítés ideje 1748 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

35 x 59,5 cm
kerettel: 52 x 77 x 8 cm

Leltári szám 71.24
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXIX. terem

A tiroli származású Paul Troger a Maulbertschet megelőző nemzedék legtehetségesebb, legeredetibb osztrák festőegyénisége. Itáliai tanulmányútja során, amely a gurki érsek támogatásának köszönhetően valósult meg, bizonyára nem csak késő-barokk kortársainak műveit tanulmányozta, hanem figyelme kiterjedt a velencei Cinquecento nagyjainak, elsősorban Tintoretto elementáris hatású alkotásainak befogadására is. Visszatérve hazájába sorra kapta a megrendeléseket nagyszabású feladatokra ausztriai, morva és magyar főpapoktól. 1748-49-ben Raimen I. Kollmann apát megbízásából öt nagy méretű, félköríves záródású képet festett a zwettli ciszterci kolostor ebédlőtermének díszítésére. E lunetták egyikének előkészítő olajvázlata a Régi Képtár festménye. A Lábmosás újtestamentumi történetéből Troger a legtöbb feszültséggel teli pillanatot választotta megörökítésre (János 13, 6-9): Krisztus, „Amikor Simon Péterhez ért, az tiltakozott: „Uram, te akarod megmosni az én lábamat?!” Jézus így válaszolt: „Most még nem érted, amit teszek, de később majd megérted.” Péter tovább tiltakozott: „Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha!” „Ha nem moslak meg – felelte Jézus –nem lehetsz közösségben velem.” Troger tágasra szabta az asztalt magába foglaló színteret, hogy a Jézus és Péter közötti párbeszéd feszültségét heves gesztusokkal a lehető legmagasabb hőfokra izzítsa. Az izgalom átterjed a lábmosáshoz készülődő többi apostolra is, a kifejezőerőt a könnyed, gyors ecsetvonások és a parázsló színek is fokozzák.

© Tátrai Vilmos

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk