En
Vissza a találatokhoz

Krisztus és Szent Tamás Luca della Robbia

Alkotó

Luca della Robbia Firenze [?] 1399/1400 – 1482 Firenze

Kultúra európai, itáliai, toszkán
Készítés helye Firenze, Itália
Készítés ideje 1463–1465
Tárgytípus szobor
Anyag, technika terrakotta
Méret

45 × 22 × 15 cm, 6,5 kg

Leltári szám 4974
Gyűjtemény Régi Szobor Gyűjtemény
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 1. terem

Firenze kézműiparosai, művészei, orvosai céhekbe tömörülve igyekeztek érdekeiket érvényesíteni. A társulások székhelyét az eredetileg piac és búzaraktár céljaira épült robosztus gótikus épületben, az Orsanmichelében alakították ki, aminek homlokzatát körben az egyes céhek védőszentjeinek szobraival díszítették.
A kereskedők bírósága (Tribunale della Mercanzia) 1463-ban átvette a céheket támogató politikai párt, a Guelfek szoborfülkéjét, és megbízta a kora reneszánsz korszak egyik legkeresettebb szobrászát, Luca della Robbiát, hogy tervezzen oda egy Krisztust és Hitetlen Szent Tamást ábrázoló nagyméretű szoborcsoportot. A mester a monumentális bronz szobor tervét – a kor szokásának megfelelően – ebben a kisméretű terrakotta (égetett agyag) modellben formálta meg. A feltámadásban kételkedő Tamás apostol kezét Krisztus oldalának sebébe helyezi (Jn 20,24-29), így szerez bizonyságot, hogy Krisztus meghalt ugyan, de feltámadt. (A bírák küldetésük metaforájaként érthették a történetet: “tamáskodni” mindvégig, míg kézzelfogható bizonyíték nem kerül.) A jelenet nem mozgalmas, inkább mintha egy pillanatra megállna az idő, amikor Tamás elfogadja azt, ami az emberi elme számára felfoghatatlan.
A modell azonban talán mégsem nyerte el a megrendelők tetszését, mert végül nem ezt a kompozíciót öntették ki bronzból, hanem a város egy másik vezető szobrászáét, Andrea del Verrocchióét. A Lucáénál jóval drámaibb, mozgalmasabb és monumentálisabb szoborcsoport ma is látható Firenzében.

Pattantyús Manga

Katalógustétel

Luca della Robbia a 15. századi Firenze legkiemelkedőbb szobrászai közé tartozik. Gyakran dolgozott együtt az építész Filippo Brunelleschivel (1377–1446), nevéhez kötődik a mázas terrakotta készítési technikájának a kidolgozása. A Robbia-műhelynek a 15. század közepétől nagyon hamar rendkívüli népszerűségre szert tevő színes majolikaszobrai ma is számtalan firenzei épületet díszítenek.

A budapesti terrakotta Szent Tamást ábrázolja, amint Krisztus sebébe nyúl, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a Megváltó valóságosan is feltámadt. A János evangéliumából ismert elbeszélés (Jn 20,24–29) gyakori témája volt a képzőművészeti alkotásoknak.

Luca della Robbia Krisztus és Szent Tamása a firenzei Orsanmichele-templom külső fali fülkéje számára készült modell lehetett. A templom tizennégy külső fali fülkéjének díszítéséről a firenzei céhek és testületek gondoskodtak; az egyik ilyen a firenzei céheket és kereskedelmet felügyelő testülethez, a Mercanziához tartozott. A fülke fölötti mázas terrakottacímert 1463-ban rendelte meg a Mercanzia Luca della Robbiától, aki ezt követően a fülkébe tervezett nagy méretű szobor elkészítésére is jó eséllyel pályázhatott. Végül, ismeretlen okból, a munkával mégis fiatalabb kortársát, Andrea del Verrocchiót (1435–1488) bízták meg. Az Orsanmichele fali fülkéjében ma is az ő műve áll (az eredeti a templom belsejében van elhelyezve, a fülkében egy másolat látható), melyen 1467- től kezdett dolgozni. A budapesti kis terrakottamodell azonban megőrizte Luca della Robbia elképzelését. A bensőséges kis szobron a Szent Tamás-alak megformázásának párhuzamait a szobrásznak ugyancsak ebben az időszakban készült művein találjuk meg, így a firenzei dóm, a Santa Maria del Fiore sekrestyéjének bronzajtaján (1445–1469) látható angyalalakokon.

A firenzei szobrászok rendszeresen készítettek nagyobb megrendelésekre kis méretű bemutató modelleket. Ezeket részletesen kidolgozták és ki is festették, hogy a megrendelő teljes képet kaphasson a szoborról a végleges döntés meghozatala előtt. A budapesti terrakotta is ilyen részletesen kidolgozott, egykor festett szobor volt, a festés nyomai ma is jól láthatók: a talapzaton zöld, Szent Tamás ruháján piros és kék, Krisztus ruháján kék és zöld festéknyomok vannak. A terrakotta festése alapján az is elképzelhető, hogy – ellentétben Verrocchio megvalósult Krisztus- és Szent Tamás-szobrával – Luca della Robbia terve az Orsanmichele fülkéjének művére nem bronzszoborra vonatkozott.

Szőcs Miriam

Kiegészítő információ

A szobor töredékes állapotban maradt fenn: Krisztus feje és jobb keze hiányzik. Előbbit egykor 19. századi kiegészítés pótolta, amelyet később eltávolítottak. A hátoldalon az alakokat a szobor kiégetése előtt üregelték. A szobor egykor festve volt, de eredeti festésének nagy részét elvesztette, a talapzaton zöld, Szent Tamás ruháján piros és kék, Krisztus ruháján kék és zöld festéknyomok láthatók. A festett reneszánsz fafülke, amelyben a Szépművészeti Múzeumba érkezett, méretkülönbség és az alján lévő felirat ([SAN]CTA MARIA ORA PRO N[OBIS]) miatt eredetileg nem tartozhatott a szoborhoz.

Bibliográfia

Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 61-62. o., 54. sz., 71, 72.

Pope-Henessy, John, “Italian sculpture – Budapest and Paris”, Apollo 102.161-166 (1975), 474-475 o.

Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003, 64-65. o., 8. sz.

The Museum of Fine Arts Budapest: guide, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 136-137. o., 179. sz.

Museum of Fine Arts: highlights from the collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 100-101. o.

Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 100-101. o.

Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 100-101. o.

Masterpieces: Museum of Fine Arts Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 60. o.

Remekművek: Szépművészeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 60. o.

Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 83. o.

Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 83. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk