En
Vissza a találatokhoz

Judit Holofernész sátrában Johann Liss

Alkotó

Johann Liss Oldenburg (Alsó-Szászország), 1597 körül – Verona, 1631

Kultúra német
Készítés ideje 1624–1625 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

129 × 104 cm

Leltári szám 4913
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, VII. terem

Ez a kép játékra invitálja a nézőt. Előbb elborzasztja a vérző, megcsonkított holttesttel, a dagadó izmok és az életerőt megsemmisítő halál kontrasztjával. Aztán elbűvöli a lazán hullámzó, csipkés szegélyű inggel, a sárgán fénylő selyemlepellel és a sietősen körbecsavart turbánnal. Végül megbabonázza a két alak bravúros egybekomponálásával, a győztes és az áldozat végzettől rendelt összetartozásának érzékeltetésével. A bátor betiluai özvegy diadalmasan pillant hátra, de arcáról, érzékien szétnyíló ajkáról leolvasható, hogy ez nem csak a népét megmentő hősnő, hanem a csábító asszony diadala is. Johann Liss nem elsősorban Holofernész bujaságáról beszél, hanem a nézővel összekacsintó iróniával Judit nőiségének hatalmáról. Nem annyira a bátorság győzedelmeskedik a megszálló hadvezér erőszakos gőgjén, mint inkább a női fondorlat és erotikus vonzerő a vágyainak kiszolgáltatott férfi felett.
A német származású Liss, mielőtt legkésőbb 1621-ben végleg Velencében telepedett volna le, Amszterdamban Goltzius tanítványa volt, majd Haarlemben, Antwerpenben, Párizsban és Rómában töltött hosszabb-rövidebb időt. Sokrétű festői kultúrájában a flamand összetevő tűnik a legerősebbnek. Rubens és Jordaens bőséget, termékenységet, vitalitást magasztaló művészetével közeli rokonságban áll ábrázolásmódja. A Judit-képet nézve is érthető lesz számunkra, a római-mantovai Fettivel és a genovai Strozzival együtt miért ő tudott új életet vinni a 17. század elején akadémizmustól fenyegetett velencei festészetbe.

Tátrai Vilmos ©

Bibliográfia

Bushart, Bruno – Lee, Sherman E., Johann Liss: exhibition under the protectorate of the President of the German Bundestag, Frau Annemarie Ranger, the International Council of Museums (ICOM), and supported by the National Endowment for the Arts, Washington: Exhibition held at the Rathaus, Augsburg, Germany, August 2 – November 2, 1975 and at the Cleveland Museum of Art, December 17, 1975 – March 7, 1976, Presse-Druck und Verlags-GmbH
, Augsburg, Nr. A. 20. sz.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk