En
Vissza a találatokhoz

Férfiképmás Jacopo Tintoretto (műhelye)

Alkotó

Jacopo Tintoretto (műhelye) Velence, 1518/1519 – Velence, 1594

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1560-as évek
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, vászon
Méret

80,5 x 64 cm
kerettel: 99 × 82 × 8 cm

Leltári szám 116
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

A festmény művészi értéke rossz állapota miatt nehezen ítélhető meg. Biztosan csak az állapítható meg, hogy Tintoretto környezetéből került ki. Tintoretto, aki gyakran óriási méretű vásznait nyugtalansággal teli, mozgalmas kompozíciókkal népesítette be, portréfestőként puritán egyszerűségre törekedett. Modelljei rejtőzködők, visszahúzódóak, ábrázolásukban nincsenek sem erős lélektani hangsúlyok, sem heroizáló gesztusok. Tintoretto így az egyéniség felmagasztalásának korában inkább az alázat és szerénység erényének a festője volt. A kép igazi érdekessége magyarországi utóéletében rejlik. A reformkor legjelentősebb műgyűjtőjének, Jankovich Miklósnak (1772-1846) a tulajdonában volt. A gyűjtemény latin nyelvű leltára szerint Jankovich előtt előbb Kollár Ádám Ferenc történetíró (1718-1783), a bécsi császári könyvtár igazgatója, majd a szintén a történettudományban jeleskedő Dobai Székely Sámuel birtokolta a portrét. A mű becsét mindhárom tulajdonosa számára egy téves feltételezés biztosította: úgy tartottak, hogy a későreneszánsz nemzetközi hírű humanistáját, egy nevezetes emblémás könyv szerzőjét, Johannes Sambucust, vagyis Zsámboky Jánost (1531-1583) ábrázolja. A latin leltár leírása szerint: „A magyar Zsámboky Jánosnak, az igen híres írónak, kéziratok és érmék fáradhatatlan gyűjtőjének eredeti képmása.” Jankovich gyűjteményét, benne ezt a képet is, 1836-ban az Országgyűlés vásárolta meg, így került az később a Magyar Nemzeti Múzeumba, az Országos Képtárba, végül a Szépművészeti Múzeumba.

Tátrai Vilmos©

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk