En
Vissza a találatokhoz

Csendélet pitével és Römer pohárral Pieter Claesz.

Alkotó

Pieter Claesz. Antwerpen, 1597/1598 – Haarlem, 1664

Kultúra holland
Készítés ideje 1647
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, tölgyfa
Méret

63,6 × 88,3 cm

Szignó

Signed and dated on the knife blade right: 1647 PC

Leltári szám 1026
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, IX. terem

Mintha csak Velázquez előbbi képéből vágták volna ki az asztalt, a holland Pieter Claesz. csendéletén ugyanazok a szakmai fogások köszönnek vissza: az asztal széléről lelógó kés (ami a térbeliség illúzióját hivatott fokozni), az élre vasalt, ropogós fehér asztalkendő, a megannyi különféle – fényes vagy matt, zsíros vagy száraz, kemény vagy puha – anyagminőség bravúros kontrasztja. Cseppet sem váratlan ez a hasonlóság, hiszen formailag mindkét kép ugyanabból a hagyományból táplálkozik: az Utolsó vacsorát – azaz Jézus tanítványaitól vett búcsúját és az oltáriszentség megalapítását – ábrázoló képekből. A csendélet tehát vallásos asszociációkkal terhes, és a gondolattársítást különféle hagyományos keresztény szimbólumok is erősítik (bor és kenyér, a borospoharat körbekúszó szőlővenyige, vagy a pohár felületén visszatükröződő, keresztforma ablakkeret).
Pieter Claesz., noha Antwerpenben született, az egyik “leghollandabb” festő. Nemigen van olyan képtípus, ami jobban megragadná a puritán, protestáns nemzeti karaktert, mint az ő egyszerű “böjti csendéletei”. A kenyér, bor, gyümölcs és pite együttese nem a legszikárabb kompozíciói közül való. A félbehagyott gyümölcstorta pazarló árvasága a földi bőség hiábavalóságára int, ezzel már a jelképes utalások második rétegét vezeti be. Mégis, az összhatás megmarad csendesnek és visszafogottnak, s ez jórészt Claesz. festészetének egy nélkülözhetetlen összetevőjéből adódik: a színeket addig tompítja, míg már-már a teljes egyneműségig jut.

Vécsey Axel

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 143. o., 318.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk