En
Vissza a találatokhoz

A feltámadt Krisztus Alvaro Pirez

Alkotó

Alvaro Pirez Évora, Portugália, kimutatható Toscanában 1410–1434 között

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1430-1435 körül
Tárgytípus festmény
Anyag, technika tempera, arany, kőrisfa
Méret

festett felület: 90,5 × 59,6 cm
teljes méret: 106,4 × 76,6 × 8 cm

Leltári szám 51.801
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XII. terem

Alvaro Pirez a portugáliai Évorában született, festői tevékenysége azonban csak Itáliából ismert. Főként Toscanában működött (Prato, Lucca, Pisa, Volterra), de a Nápoly melletti Nolából is kapott megrendelést.

A budapesti festmény Dél-Itáliából, Bari környékéről származik, ám feltehetőleg nem ott készült. Egykor teljes alakban mutatta a Feltámadt Krisztust és talán egy templom pillérét díszítette. Krisztus monumentális, áldó alakja ragyogó arany háttér előtt rajzolódik ki. Szimmetrikus arcát szabályosan elrendezett haj és széles, poncolt glória keretezi. Átható, szinte hipnotikus tekintete, békességet sugárzó arckifejezése, mozdulatlan póza a Megváltás örök érvényű üzenetét hirdeti.

Míg az 1410–1430-as években Firenzében már egyre terjedt az antikvitás formanyelvének tudatos felelevenítésén és a természet követésén alapuló új stílus, a reneszánsz, Alvaro Pireznek e művét még a toszkán késő gótika különleges, élénk színhatásai, megnyújtott formái és csekély térmélység jellemzi. Az egyetlen térbeliséget sugalló elem a lendületesen kanyargó zászló, amely a Megváltó halál fölött aratott diadalának jelképe.

Bibliográfia

Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 27-28. o.

Boskovits, Miklós, Toszkán kora reneszánsz táblaképek: Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, Corvina, Budapest, 1968, 6. sz.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk