En

Dr. Sallay Dóra

főmuzeológus
kurátor
itáliai festészet, 1250–1500

Email cím: dora.sallay(kukac)szepmuveszeti(pont)hu

Kutatási terület

  • 13–15. századi toszkán festészet
  • 14–15. századi közép-itáliai falképfestészet
  • a korai itáliai festészet technikai és szerkezeti kérdései
  • proveniencia-kutatás
  • digitális rekonstrukciók
  • digitális művészettörténet

Szakmai tagság

  • A Nuovi Studi folyóirat Comitato Consultivo Internazionale bizottságának tagja
  • A Pulszky Társaság – Magyar Múzeumi Egyesület rendes tagja

Kiállítás

  • Európai művészet, 1250–1600; Reneszánsz Csarnok – A reneszánsz freskógyűjtemény, a Régi Képtár újrarendezett állandó kiállításai, 2018–2020 (kurátor)

Publikációk válogatott jegyzéke
Könyvek

  • Corpus of Sienese Paintings in Hungary, 14201510, Firenze 2015.
  • Raffaele Bertinelli és reneszánsz képtára. Egy műgyűjtemény útja Rómától Esztergomig. Esztergom 2009.

Szerkesztett kötetek

  • Caravaggiótól Canalettóig. Az itáliai barokk és rokokó festészet remekművei, szerk. Dobos Zsuzsanna, Sallay Dóra, Varga Ágota, kiállítási katalógus, Budapest, Szépművészeti Múzeum, 2013. október 25. – 2014. február 16., Budapest 2013.
  • Caravaggio to Canaletto: The Glory of Italian Baroque and Rococo Painting, eds. Zsuzsanna Dobos, Dóra Sallay and Ágota Varga, exhibition catalogue, Budapest, Szépművészeti Múzeum 2013, 25 October 2013 –16 February 2014, Budapest 2013.
  • Botticellitől Tizianóig: Az itáliai festészet két évszázadának remekművei, szerk. Sallay Dóra, Tátrai Vilmos, Vécsey Axel, kiállítási katalógus, Budapest, Szépművészeti Múzeum, 2009. október 28 – 2010. február 14., Budapest 2009.
  • Botticelli to Titian. Two Centuries of Italian Masterpieces, eds. Dóra Sallay, Vilmos Tátrai, Axel Vécsey, exhibition catalogue, Budapest, Szépművészeti Múzeum, 28 October 2009 – 14 February 2010. Budapest 2009.

Tanulmányok

  • Jacopo del Sellaio’s Stories of Vashti and Esther, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 124 (2019), 67–94 / Jacopo del Sellaio: Jelenetek Vasti és Eszter királyné történetéből, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 124 (2019), 67–94. https://issuu.com/szepmuveszeti/docs/bulletin_2019_hun_cc_final
  • „Pratichissimo della scuola senese” – Johann Anton Ramboux conoscitore, in I conoscitori tedeschi tra Otto e Novecento. Atti del convegno in memoria di Luciano Bellosi e Miklós Boskovits. Conference papers in honor of Luciano Bellosi and Miklós Boskovits. Firenze, Kunsthistorisches Institut, 2013. október 11–13. Milano 2018, 39–51, 170–171.
  • A Rediscovered Altarpiece by the Master of Signa, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 122 (2017), 105–140 / A Signai Mester egy újonnan felfedezett oltárképe, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts, 122 (2017), 101–134. https://issuu.com/szepmuveszeti/docs/bulletin_2017_18_hu_0903_issuu
  • Die Sammlung früher Malerei des Johann Anton Ramboux, in Italien so nah. Johann Anton Ramboux (1790–1866), kiállítási katalógus, Neuss, Clemens Sels Museum, 2016. március 13. – május 22., Köln 2016, 56–69.
  • The Avignon Type of the Virgin of Humility: Examples in Siena, in Geest en gratie. Essays Presented to Ildikó Ember on Her Seventieth Birthday, szerk. Radványi Orsolya, a szerkesztésben közreműködött Tátrai Júlia és Varga Ágota, Budapest 2012, 104–111.
  • Nineteenth-Century Ecclesiastical Intellectuals and Early Italian Religious Art: Patterns of Collecting in Italy and Hungary, in Sacred Possessions? Italy and Collecting Religious Art, 1500-1990, szerk. Gail Feigenbaum – Sybille Ebert-Schifferer, Los Angeles, Calif. 2011, 104–118.
  • La predella di Sano di Pietro per il polittico di San Giovanni Battista all’Abbadia Nuova: ricostruzione e iconografia (Wolfgang Loserieszel), Prospettiva 126–127 (2007), 92–104.
    https://www.jstor.org/stable/24434959
  • Giovanni di Paolo: un Crocifisso in meno, una Crocefissione in più, Nuovi Studi, XI, 12 (2006), 25–36.
  • Nuove considerazioni su due tavole d’altare di Matteo di Giovanni: la struttura della pala Placidi di San Domenico e della pala degli Innocenti di Sant’Agostino a Siena, Prospettiva 112 (2003), 76–93. https://www.jstor.org/stable/24434280

Katalógustételek

  • Giovanni dal Ponte: The Mystic Marriage of Saint Catherine of Alexandria; Michele Pannonio: The Muse Thalia; Domenico Ghirlandaio, Saint Stephen Protomartyr, in Museum Guide: Old Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, szerk. Radványi Orsolya – Böröczki Noémi, Budapest 2021, 78, 84, 99.
  • Alvaro Pirez, Risen Christ Blessing; in Alvaro Pirez d’Évora. A Portuguese Painter in Italy on the Eve of the Renaissance, szerk. Lorenzo Sbaraglio – Joaquim Oliveira Caetano, kiállítási katalógus, Lisszabon, Museu Nacional de Arte Antiga, 2019. november 20. – 2020. március 25.,  Lisszabon 2020, 90–91, 9. kat. sz.
  • Maso di Banco, Le Couronnement de la Vierge; Sano di Pietro, Le Festin d’Hérode; Liberale da Verona, Vierge à l’Enfant avec un ange; in Chefs-d’œuvre de Budapest: Dürer, Greco, Tiepolo, Manet, Rippl-Rónai, kiállítási katalógus, Párizs, Musée du Luxembourg, 2016. március 9. – július 10., Párizs 2016, 50–51, 56–57, 58.
  • [Giovanni del Biondo], Szent Sebestyén és Szent Domonkos, in Egri Érseki Palota, szerk. Virág Zsolt, Eger 2015, 92–97.
  • Giovanni di Paolo; Giovanni di Paolo and Workshop: Virgin of Humility; Bernardino Fungai; Bernardino Fungai: Predella panels, in The Bernard and Mary Berenson Collection of European Paintings at I Tatti, szerk. Carl Brandon Strehlke – Machtelt Bruggen Israëls, Milano 2015, 273, 274–278, 37. kat. sz., 330–331, 332–336, 45. kat. sz.
  • Bernardino Cristofano da Fongaia, called Bernardino Fungai, The Virgin and Child, in Chef-d’Œuvres italiens XIVe-XVe siècles. Galerie G. Sarti, Vol. 14, Párizs 2015, 136–140, 19. kat. sz.
  • Pellegrino di Mariano, Madonna col Bambino, e i Santi Caterina da Siena, Bernardino da Siena, Girolamo, Dorotea e due angeli, in Pandolfini Casa d’Aste. Capolavori da collezioni italiane, Firenze, 2014. október 28., Firenze 2014, 84–91, 15. kat. sz.
  • Giovanni di Paolo: Cristo e santi portacroce, in “La fortuna dei primitivi”. Tesori d’arte dalle collezioni italiane fra sette e ottocento, szerk. Angelo Tartuferi – Gianluca Tormen, kiállítási katalógus, Firenze, Galleria dell’Accademia, 2014. június 24. – december 8., Milano 2014, 222–224, 23. kat. sz.
  • Taddeo di Bartolo: Az alázatosság Madonnája, Keresztelő Szent János és Szent András apostol…, in Németalföldtől Rómáig. Válogatás a Zichy-gyűjtemény legszebb festményeiből és szobraiból, szerk. Bányai Balázs, Gosztola Annamária, Kovács Elenonóra, kiállítási katalógus, Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, 2014. április 12. – június 29, Székesfehérvár 2014, 132–135, 51. kat. sz.
  • Giovanni di Paolo: Cristo dolente e Cristo trionfante; Giovanni di Paolo: Polittico del 1426; Giovanni di Paolo: Predella del polittico Branchini?; Giovanni di Paolo: Predella di polittico, 1435 circa; Giovanni di Paolo: Predella del polittico dell’altare di San Domenico; Giovanni di Paolo: Trittico portatile; Giovanni di Paolo: San Girolamo; Giovanni di Paolo: Madonna col Bambino; Giovanni di Paolo: Scatola col Trionfo di Venere, in Da Jacopo della Quercia a Donatello. Le arti a Siena nel primo rinascimento, szerk. Max Seidel et al., kiállítási katalógus, Siena, Santa Maria della Scala, Opera della Metropolitana, Pinacoteca nazionale, 2010., március 26. – július 11, Milano 2010, 202–203, C.10. kat. sz., 206–209, C.12. kat. sz., 210–213, C.13. kat. sz., 214–217, C.14. kat. sz., 220–221, C.16. kat. sz., 370–371, E.5. kat. sz., 376–377, E.8. kat. sz.; 378–379, E.9. kat. sz., 416–417, E.28. kat. sz.
  • Neroccio di Bartolomeo de’ Landi: Tre scene della vita di san Benedetto; Giovanni di Paolo: Santa Caterina davanti al Papa, in Il potere e la Grazia: I Santi Patroni d’Europa, szerk. Alessio Geretti – Serenella Castri, a szerkesztésben közreműködött Carlo Corsato, kiállítási katalógus, Róma, Palazzo Venezia, 2009 október 8. – 2010. január 31, Milano 2009, 206–207, 3.6 kat. sz.; 239–240, 8.7. kat. sz.
  • Andrea del Verrocchio műhelye (Biagio d’Antonio részvételével): Trónoló Madonna gyermekével, öt szenttel és két angyallal (Tátrai Vilmossal); Neroccio di Bartolomeo de’ Landi:
  • Mária gyermekével, Szent Jeromossal és Sienai Szent Bernardinnal, in Botticellitől Tizianóig: Az itáliai festészet két évszázadának remekművei, szerk. Sallay Dóra, Tátrai Vilmos, Vécsey Axel, kiállítási katalógus, Budapest, Szépművészeti Múzeum, 2009. október 28. – 2010. február 14., Budapest 2009, 130–131, 6. kat. sz., 204–205, 39. kat. sz.
  • Matteo di Giovanni: Altare Placidi; Matteo di Giovanni: Altare degli Innocenti; in Matteo di Giovanni: Cronaca di una strage dipinta, szerk. Cecilia Alessi – Alessandro Bagnoli, kiállítási katalógus, Siena, Complesso Museale di Santa Maria della Scala, Palazzo Squarcialupi, 2006. június 23. – október 8., Asciano 2006, 44–47, 157–163.
  • Matteo di Giovanni: Crocifissione di San Pietro, in Siena e Roma: Raffaello, Caravaggio e i protagonisti di un legame antico, kiállítási katalógus, Siena, Complesso Museale di Santa Maria della Scala, Palazzo Squarcialupi, Siena, 2005. november 25 – 2006. március 5., Siena 2005, 72–75, 0.5. kat. sz.

Lexikon szócikkek

Online publikációk

Publikációk listája és online elérhetősége
https://szepmuveszeti.academia.edu/dorasallay

Kiállításaink közül ajánljuk