En

Rembrandt és tanítványai. Rajzok és rézkarcok a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből

Földszint, Michelangelo terem - 2019. szeptember 20. – 2020. január 5.

A Rembrandt halálának 350. évfordulója alkalmából rendezett kamarakiállítás Rembrandtra mint mesterre és tanítóra kívánja felhívni a figyelmet. A kiállítás teljes egészében a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének és Régi Képtárának anyagából valósul meg.
Rembrandt és követőinek rajzaiból több mint 40 lapot őriz a múzeum Grafikai Gyűjteménye. A mester rézkarcaiból csaknem az összes lap megtalálható a gyűjteményben, miként a tanítványok rézkarcai is.

A mostani kiállítás – a nemzetközi tendenciákkal megegyezően, melyek a mester tanítványainak stiláris elkülönítését helyezik a kutatások fókuszába –, az évforduló alkalmából Rembrandt rajzait és rézkarcait tanítványok műveinek környezetében kívánja bemutatni.  A rajzoktatás egyes területei – portré, akt, tájrajz, figuravázlat, narratív kompozíciók – alapján rendezett kamarakiállításon a művek bepillantást engednek Rembrandt tanítói tevékenységébe és műhelyének működésébe. Ferdinand Bol, Gerbrand van den Eeckhout, Samuel van Hoogstraten és mások Budapesten őrzött lapjainak bemutatása a mester kezétől származó rajzok, rézkarcok kíséretében számos párhuzam, adott esetben izgalmas eltérés felfedezésére nyújt egyedülálló lehetőséget.

Rembrandt műhelye – amely csaknem ötven feljegyzett tanítványt vonzott –, a Carracciak bolognai akadémiájához hasonló, szabad iskolaként működött, ahová többnyire alapképzésüket elvégzett, kész művészek jelentkeztek. Céljuk a mesterrel való együttműködés során tudásuk tökéletesítése, elmélyítése volt. Elsajátították Rembrandt rajzstílusát, a mesterével megegyező rajztechnikákat – lavírozott toll- vagy ecsetrajz, barna tinta, kréta – alkalmaztak. Rembrandt környezetében lehetőségük volt az élő modell utáni rajzolás gyakorlására, miként azt a Grafikai Gyűjteményben őrzött rézkarcok (pl. Modellt rajzoló művész, Két férfi akt, és nő gyermekkel a háttérben) is bizonyítják.

Rembrandt azonban tanítványait mindenek előtt a szolgai másolástól eltérő, önálló komponálásra bátorította. Ennek gyakorlása céljából a tanítványok variációkat készítettek Rembrandt műveiből kiindulva. Ferdinand Bol rajza (Az angyal megjelenik Manoahnak és feleségének) például Rembrandt Rotterdamban őrzött, azonos témájú kompozíciójának változata (Museum Boijmans-van Beuningen).

A kiállítás kurátora Tóth Bernadett, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének művészettörténésze.

A grafikák fényre különösen érzékeny műtárgyak. Amennyiben hosszan tartó vagy gyakori fényhatás éri őket, színüket vesztik, kifakulnak. A természetes fényben lévő ultraviola sugárzás a legkártékonyabb számukra, ezért mesterséges megvilágításban, maximum 50 lux fényerősségben, UV-szűrővel ellátott üveg alatt mutatjuk be őket, szigorúan limitált ideig. Emiatt a kiállításon nem megengedett a fotózás.

A kiállítás képei alább megtekinthetők:

132371_GRA_P_31264_20190712

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Kőmellvédre támaszkodó önarckép, 1639

132376_GRA_P_34690_20190712

Ferdinand Bol: Tiszt arcképe, 1645, Rézkarc, papír, ltsz. 34690

GRA_D_1583_20100602

Ferdinand Bol: Öregember felolvas, 1630-as évek második fele, Toll, barna tinta, barna lavírozás, vörös kréta, papír, 161 × 136 mm, ltsz. 1583

132572_GRA_P_31626_20190726

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Jan Uytenbogaert remonstráns prédikátor, 1635 Rézkarc, rézmetszet, papír, 225 × 184 mm, ltsz. 31626

132889_GRA_P_31709_20190830

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Rembrandt anyja, 1631 körül, Rézkarc, papír, 146 × 129 mm, ltsz. 31709

REK_4307_20100511

Gerrit Dounak tulajdonítva: „Rembrandt anyja”, 1631 után, Olaj, tölgyfa, 43,5 × 31,3 cm, ltsz. 4307

132890_GRA_P_31470_20190830

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Gipszfejet rajzoló férfi, 1641 körül, Rézkarc, papír, 9,4 × 6,4 mm, ltsz. 31470

132373_GRA_P_31530_20190712

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Modellt rajzoló művész, 1639 körül, Rézkarc, hidegtű, rézmetszet, papír, 234 × 182 mm, ltsz. 31530

132919_GRA_P_1922-1350_20190906

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Ülő férfiakt, függöny előtt, 1646, Rézkarc, papír 117 × 109 mm, ltsz. 1922-1350

132374_GRA_P_31531_20190712

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Két férfiakt és nő gyermekkel a háttérben, 1646 körül, Rézkarc, papír, 196 × 126 mm, ltsz. 31531

14476_GRA_D_1640_20190906

Rembrandt tanítványa: Férfiakttanulmány, 1645/50 körül, Fekete olajkréta, szürke papír, 278 × 207 mm, ltsz. 1640

132891_GRA_P_31537_20190830

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Kandalló mellett ülő női félakt, 1658, Rézkarc, hidegtű, rézmetszet, papír, 228 × 187 mm, ltsz. 31537

132915_GRA_P_31547_20190906

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Női akt nyíllal, 1661, Rézkarc, hidegtű, rézmetszet, papír, 205 × 124 mm, ltsz. 31547

GRA_D_1484_20100602

Ferdinand Bol: Az angyal megjelenik Manoahnak és feleségének, 1640-es évek eleje, Toll, barna tinta, fehér fedőfesték, fekete kréta, papír, 183 × 261 mm, ltsz. 1484

14387_GRA_D_1662_20190906

Gerbrand van den Eeckhout: Eliézer és Rebeka, 1650-es évek első fele, Fekete kréta, szürke lavírozás, papír, 170 × 213 mm, ltsz. 1662

132892_GRA_P_31412_20190830

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Az eunuch megkeresztelése, 1641, Rézkarc, papír, 183 × 214 mm, ltsz. 31412

14058_GRA_D_1737_20190712

Barent Fabritiusnak tulajdonítva: Zsuzsanna a fürdőben, 1646/1647, Toll, barna tinta, vörösesbarna és szürke lavírozás, vörös kréta, papír, 178 × 238 mm, ltsz. 1737

GRA_D_1580_20120426

Rembrandt tanítványa: Eszter lakomája: Hámán kegyvesztett lesz, 1660-as évek eleje, Toll, nádtoll, barna tinta, fehér fedőfesték, papír, 179 × 294 mm, ltsz. 1580.

132893_GRA_P_31307_20190830

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Híradás a pásztoroknak, 1634, Rézkarc, hidegtű, rézmetszet, papír, 261 × 218 mm, ltsz. 31307

132407_GRA_P_31333_20190712

Rembrandt Harmensz. van Rijn (Hercules Seghers rézkarclemezének átdolgozása): Menekülés Egyiptomba, 1653 körül, Rézkarc, rézmetszet, hidegtű, japánpapír, 207 × 284 mm, ltsz. 31333

Samuel van HoogstraetenDate:pen178x247mm

Samuel van Hoogstraten: Menekülés Egyiptomba, 1649 körül, Toll, nádtoll, barna tinta, papír, 177 × 247 mm, ltsz. 1518

14426_GRA_D_K.57.33_20190906

Samuel van Hoogstraten: A tizenkét éves Jézus a templomban, 1650-es évek eleje, Toll, barna tinta, papír, 120 × 142 mm, ltsz. 1521

GRA_D_1521_20120426

Rembrandt tanítványa (Carel Fabritius?): A gyermek Jézus a templom bölcsei közt, 1640-es évek, Toll, barna tinta, szürke és vörösesbarna lavírozás, papír, 164 × 248 mm, ltsz. K-57-33

GRA_P_60347_20130916

Rembrandt Harmensz. van Rijn: A százforintos lap, 1643–1648/49, Rézkarc, hidegtű, rézmetszet, papír, 278 × 388 mm, ltsz. 60347

132894_GRA_P_31735_20190830

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Tanulmánylap az ágyban fekvő Saskiával, 1641/1642, Rézkarc, papír, 137 × 151 mm, ltsz. 31735

132914_GRA_P_31414_20190906

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Mária halála, 1639, Rézkarc, hidegtű, papír, 407 × 315 mm, ltsz. 31417

GRA_D_1576_20111020

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Holland ház erős fény-árnyékban, 1635/36, Toll, barna tinta, barna lavírozás, papír, 162 × 225 mm, ltsz. 1576

GRA_D_1577_20111020

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Holland ház napfényben, 1635/36, Toll, barna tinta, barna lavírozás, papír, 164 × 223 mm, ltsz. 1577

14393_GRA_D_K.57.34_20190712

Abraham Furnerius: Falusi utca fákkal és templommal, 1640-es évek második fele, Toll, nádtoll, barna tinta, barna lavírozás, fehér fedőfesték grafit előrajzon, vöröskréta-nyomok, papír, 178 × 237 mm, ltsz. K.57.34

11990_GRA_D_1578_20190712

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Házak a de Rose gáton Amszterdamban, 1650-es évek, Toll, barna tinta, barna lavírozás, barnára festett papír , 135 × 211 mm, ltsz. 1578

132375_GRA_P_31553_20190712

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Omval látképe, 1645, Rézkarc, hidegtű, papír, 185 × 225 mm, ltsz. 31553

GRA_D_1530_20120514+SCAN

Jan Lievens: Erdei táj furulyázó pásztorral, 1640–1650-es évek, Nádtoll, barna tinta, japánpapír, ltsz. 1530

GRA_P_31424_20111020

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Az olvasó Szent Jeromos itáliai tájban, 1653 körül, Rézkarc, rézmetszet, hidegtű, japánpapír, 259 × 207 mm, ltsz. 31424

GRA_D_1579_20120507+SCAN

16. századi velencei művész Rembrandt korrektúrájával: Dombos táj házakkal és vízimalommal Rembrandt korrektúrája, 1648–1652 körül, Toll, nádtoll, világos-, sötétbarna és kevés fekete tinta, barna és szürke lavírozás, fehér fedőfesték, barna papír, 159 × 277 mm, ltsz. 1579

Rembrandt Harmensz van Rijn182 x 145 mm, pen, brown ink

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Asszony síró gyermekkel és kutyával, 1635/1636, Toll, barna tinta, papír / Pen and brown ink on paper, 182 × 145 mm, ltsz. 1589

14478_GRA_D_1590_20190906

Rembrandt tanítványa: Két beszélgető asszony, kutyával, Toll, barna tinta, barna lavírozás, papír, 132 × 103 mm, ltsz. 1590

132659_GRA_P_31522_20190802

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Falábú koldus , 1630 körül, Rézkarc, papír, 113 × 65 mm, ltsz. 31522

132918_GRA_P_31519_20190906

Rembrandt Harmensz. van Rijn: Koldusok alamizsnát kapnak egy ház ajtajánál, 1648, Rézkarc, rézmetszet, hidegtű, papír, 164 × 129 mm, ltsz. 31519

GRA_D_1573_20120510

Rembrandt tanítványa: Öreg zsidó magas kalapban, Toll, barna tinta, barna lavírozás, papír, 95 × 71 mm, ltsz. 1573

GRA_D_1581_20120322

Willem Drostnak tulajdonítva: Két öregember, Toll, barna tinta, fehér fedőfesték, papír, 150 × 128 mm, ltsz. 1581

Rajzok és rézkarcok a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből

Rajzok és rézkarcok a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből

Belépőjegy ára: 3400 Ft

Belépőjegy ára: 3400 Ft

Látogatható: keddtől vasárnapig 10:00 - 17:45-ig

Látogatható: keddtől vasárnapig 10:00 - 17:45-ig

A rajzművészet mindenekelőtt a festészetet szolgálja, amelytől elválaszthatatlan, olyannyira, hogy nélküle a festőművészet nemcsak szegényebb lenne, hanem egyenesen halott, nem létező.

Samuel van Hoogstraten, 1678

Kiemelt látnivalók, érdekességek

16. századi velencei művész Rembrandt korrektúrájával

A korábbi művészgenerációval és kortársaival – Pieter Paul Rubens, Anthonys van Dyck – szemben Rembrandt nem utazott Itáliába. Hatalmas metszetgyűjteményének köszönhetően azonban behatóan tanulmányozhatta Leonardo, Raffaello, Tiziano műveit. A tájképművészet területén a velencei mesterek iránt tanúsított érdeklődését jelzi ez a tájrajz, amely egykor Rembrandt birtokában volt, és amely a mester javításait hordozza.

Abraham Furnerius: Falusi utca fákkal és templommal

Rembrandt fény-árnyék hatásokat és atmoszférikus viszonyokat különös érzékenységgel megjelenítő tájrajzain elsősorban a holland vidéket jelenítette meg. A korábbi haarlemi mesterek hagyományát követve bejárta a holland vidéket, Amszterdam környékét, és sétái alatt vázlatokat készített. Motívumgyűjtő sétáira a tanítványok is elkísérték, például Abraham Furnerius, akinek Falusi utca fákkal és templommal című rajza egyértelműen Rembrandt kompozícióit követi.

Barent Fabritiusnak tulajdonítva: Zsuzsanna a fürdőben

Gyűjteményünk egyik kiemelkedő műalkotása az a Barent Fabritiusnak tulajdonított, gondosan kidolgozott, lavírozott rajz, amely Rembrandt Zsuzsanna a fürdőben c. főművének (Berlin, Gemäldegalerie) egy korábbi verzióját őrizte meg. Mivel Rembrandt ezt a festményét többször átfestette, a budapesti lap különleges értékű művészettörténeti dokumentum.

Kiállításaink közül ajánljuk