SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

Konstruktív konkrét strukturális kerestetik 2.

A Szépművészeti Múzeum - Vasarely Múzeumának új kiállítása

2009. május 20. - szeptember 13.

2008. december végén zárult a „Konstruktív-konkrét kerestetik 1." című tárlat, amelyen 14 fiatal, 26 és 40 év közötti magyar művész változatos műfajú munkáit: anyagképeket, plasztikákat, festményinstallációt, reliefeket, fényművet, fényinstallációt, színes fotógramot, fotósorozatot állítottuk ki. A kiállításhoz készült zsebkatalógusban (sorozatunk 6. darabja) a művészek nem csak műveik reprodukciója révén, de rövid írásaikban is körvonalazták kreatív, nyitott viszonyukat a régi elvekhez és a kortárs konstruktív, nem-ábrázoló művészethez. E most zárt kiállítással és a sorozat jelen, darabjával egyrészt hangsúlyozni kívánjuk a konstruktív művészet folyamatos, hol előtérben, hol lappangva továbbfejlődő európai jelenlétét, másrészt nem-dogmatikus elvi keretek között hozzá szeretnénk járulni az ábrázolás, az absztrakció és a konkrét művészet fogalmainak tisztázásához. Úgy gondoljuk, hogy a Vasarely Múzeum, a Vasarely művek állandó jelenléte a legalkalmasabb hely erre. Nem titkoljuk, hogy kiállításainkkal általában és különösen e sorozattal megmutatkozási alkalmakat, ösztönzést kívánunk nyújtani a fiatalabb generációknak, rossz időkben jó kedvet kelteni a további munkához.

Sorozatunk jelen, második „Konstruktív konkrét strukturális kerestetik 2." című kiállításunk az európai művészetben mintegy 100 éve folyamatosan jelen lévő konstruktív-konkrét, strukturális művészet fiatal generációjából 11 művész munkáit mutatja be. A sorozat előző kiállításához hasonlóan, - amelyen csak magyar alkotók képei, plasztikái és installációi szerepeltek - most is azt kutatjuk, ezúttal szélesebb körben keresve a markáns megnyilvánulásokat, hogy merre nyit, hogyan alakul tovább - alakul-e tovább és mit mutat fel ez az irányzat az új generáció műveiben. A budapesti Vasarely Múzeumba látogatók a szeptember közepéig nyitva tartó kiállításon ezúttal a nemzetközi szintéren ismert és elismert fiatalok, Esther STOCKER és Franz RIEDL osztrák, Karina BISCH és Nicholas CHARDON francia, Pavel HAYEK cseh, Robert URBÁSEK szlovák, Ursula NEUGEBAUER és Axel ROHLFS német, Krystian CZAPLICKI (truth) lengyel, valamint CSÖRGŐ Attila és ERDÉLY Dániel magyar művészek nagyobb műegyüttesei alapján alkothatnak maguknak képet ennek a művészetnek az új jelenségeiről.

Rendező: NYÍLT STRUKTÚRÁK MŰVÉSZETI EGYESÜLET (OSAS), kurátor: Maurer Dóra

Helyszín: Vasarely Múzeum, Budapest III. Szentlélek tér 6.

A kiállítás szeptember 13-ig, hétfő kivételével naponta 10 – 17.30 óráig tekinthető meg.

További információ: www.OSAS.hu
Maurer Dóra, ZG1hdXJlciMxISsjYzMuaHU= tel: 251 0867, 06 70 29 78 188
Kumin Mónika, Szépművészeti Múzeum

A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület – röviden OSAS (Open Structure Art Society) három éve alakult, alapítói a konstruktív geometrikus művészet idős és jeles magyar képviselői: Konok Tamás, Hetey Katalin, Gáyor Tibor, Haraszty István, Maurer Dóra, Nádler István, Haász István, tagja a Párizsban élő Molnár Vera és Nemes Judit, a műgyűjtő Szőllősi-Nagy András, a győri Városi Művészeti Múzeum igazgatója N.Mészáros Júlia és a megújult Paksi Képtár vezetője Prosek Zoltán. Az egyesület azért alakult, hogy tagjainak munkásságát, mű- és dokumentumgyűjteményét rendezze, az utókornak fenntartsa, kutathatóvá tegye, valamint, hogy időről időre, különböző összefüggésekben be is mutassa. Mint tudott, a magyar geometrikus-konstruktív művészet az aktivisták, Kassák, Moholy-Nagy, Kepes, Schöffer, Vasarely és mások munkásságával nem ért véget, folytatódott a 60-as években és ma is vannak fiatalok, akik ezt a nem-ábrázoló, szerkesztő-kutató alkotásmódot művelik.

Az egyesület három éve rendez kiállításokat itthon, a Szépművészeti Múzeumhoz tartozó budapesti Vasarely Múzeumban - és meghívásra külföldi intézményekben is -, amelyeken tematikusan összefoglalva magyarországi és más európai országokban élő idős és fiatal művészek munkái láthatók. Eddigi témák többek között: fény és mozgás, valós és látszati, szín, fekete-fehér, konceptualitás. A kiállításokhoz informatív képes katalógusok készülnek, a témákhoz kapcsolódva kiadtuk Josef Albers „Színek kölcsönhatása" című tanulmánykötetét magyarul (a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel és az Aktisz Stúdióval), nyomdában van Beke László 1971-es „Elképzelés, a magyar konceptművészet kezdetei"c. gyűjteményének facsimile kiadása (a tranzit.hu val közös kiadás).