SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

Nemzetközi siker kapujában a magyar modernizmus festészete

2012. május 21.

A Szépművészeti Múzeum szervezésének köszönhetően jelentős nemzetközi ismertséget és elismerést vívhat ki magának a modern magyar festészet az elkövetkezendő években. A magyarországi sikerek után a Nyolcak művészcsoport alkotásaival a bécsi közönség már idén találkozhat, ősszel ugyanis az osztrák főváros egyik legfontosabb kiállítóhelyén, a Kunstforumban reprezentatív kiállítás nyílik a magyar modernizmus élcsapatának festményeiből. Ezt követően pedig a magyar képzőművészet eddigi legjelentősebb külföldi bemutatkozásának ígérkezik a 2013. őszén, a párizsi Musée d’Orsay-ben nyíló modern magyar festészeti kiállítás, hiszen ez lesz az első alkalom, hogy a magyar művészet önálló kiállítással jelenik meg a nyugati világ legfontosabb múzeumainak egyikében.

A Nyolcak tagjai (Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos) az 1910 körüli években, elsősorban a francia modern művészettől inspirálva teremtették meg önálló festői stílusukat. 1909 és 1912 között rendezett három budapesti kiállításuk fordulópontot jelentett a magyar művészet történetében: elsőként állt a közönség elé egy olyan fiatal művészcsoport Magyarországon, melynek munkássága szervesen illeszkedett a legmodernebb nemzetközi irányzatokhoz.


Berény Róbert:  Cilinderes  önarckép (1907)
Berény Róbert: Cilinderes önarckép (1907)

Az osztrák főváros egyik legfontosabb kiállítóhelyén, a bécsi Bank Austria Kunstforumban Die Acht. Ungarns 'Higway' in die Moderne címmel szeptember 12- én nyíló Nyolcak kiállítás azért jelentős, mert a magyar csoport festményei az európai modernizmus friss, eddig ismeretlen vetületét mutatják be a szomszédos fővárosban, így látványos ellenpontjai lehetnek azoknak az akkori kortárs osztrák tendenciáknak, melyeket ezekben az években főleg késői szimbolista, szecessziós alkotások, és mindenekelőtt Gustav Klimt művei fémjeleztek. A Kunstforum éppen most, a Klimt születésének 150. évfordulóját széleskörűen ünneplő Bécsben kívánja felhívni az osztrák közönség figyelmét arra, hogy az 1910-es években a monarchia másik fővárosában, Budapesten Bécstől teljesen függetlenül egy erőteljes, nemzetközi mércével mérve is rendkívül kvalitásos modernista mozgalom bontakozott ki.

Ez a csoport, a Nyolcak közvetlen párizsi kapcsolatokkal rendelkezett és a nemzetközi élvonallal párhuzamosan olyan jelentős alkotásokat hozott létre, amelyek alapján megérdemlik, hogy a kialakult kánon kiszélesítésével helyet foglaljanak a nemzetközi porondon a francia fauve-ok, a német die Brücke, és a der Blaue Reiter, vagy akár az osztrák expresszionisták mellett.

A párizsi Musée d'Orsay-ban 2013 őszére tervezett Allegro Barbaro (La force du modernism hongrois) című kiállítás is kiemelkedően fontos lépcsője lesz annak, hogy a magyar képzőművészet igazi rangja szerint kerüljön be az európai kánonba. A tárlat egyfelől igyekszik a modern magyar festészet legfontosabb törekvéseinek (magyar Vadak, A Nyolcak, magyar kubisták, aktivisták) csúcsdarabjait felvonultatni, másrészt a címhez méltó módon a képzőművészettel párhuzamos, elsősorban zenei törekvések, s ezen belül is leginkább Bartók Béla szerepére és a 20. század elejének rendkívül gazdag magyar kulturális életére kívánja felhívni a figyelmet.

A kiállítás fontos aspektusa a magyar modernizmus párizsi orientáltsága, így a francia múzeum kivételesen gazdag anyagával egy helyen, az egykor a magyar művészeket is inspiráló művek közvetlen környezetében lesznek láthatók azok az alkotások, amelyek az első világháborút megelőző időszakban meghatározták a magyar művészet további fejlődését. Ez az összeállítás első ízben nyújt reprezentatív áttekintést a magyar modernizmus 1905-1919 közötti korszakáról nem csupán a francia főváros, de a világ egyik legrangosabb múzeumában.

A Barki Gergely és Rockenbauer Zoltán művészettörténészek által összeállított kiállítások anyagával az előbb említett helyszínek mellett a tervek szerint rövidesen Brüsszelben, Berlinben és a tengerentúl is találkozhat majd a múzeumba járó közönség.

A Szépművészeti Múzeum már a két évvel ezelőtti, a világ egyik legfontosabb kiállítóhelyén, a londoni Royal Academy of Arts-ban történt bemutatkozásakor is fontosnak tartotta a magyar képzőművészet népszerűsítését, ekkor ugyanis a múzeum kérésére egészítették ki a Szépművészeti közel 200 darabos anyagát a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönzött 20 remekművel.

A Szépművészeti Múzeum idén visszatér a korábban megszokott kiállítási rendjéhez, miszerint minden évben legalább egy, nemzetközi viszonylatban is jelentős tárlatot mutat be a magyar közönségnek. Idén októberben Cézanne és a múlt címmel nyílik kiállítás a múzeumban, a jövő év júniusában Egon Schiele munkáival találkozhatnak a látogatók, míg októberben a Caravaggiótól Canalettóig című tárlatot mutatja be a Szépművészeti.