SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

Megjelent a MúzeumCafé 33. száma

2013. február 26.

Hogyan használják fel a hazai múzeumok az EU-s pénzforrásokat? Mit gondol Nicholas Penny, a londoni National Gallery igazgatója a budapesti Cézanne-kiállításról, valamint a Szépművészeti Múzeum és a Nemzeti Galéria újraegyesítéséről? Milyen kultúrpolitikai alkuk nyomán alakult ki Pécs múzeumi hálózata? Miért hozott létre Amerika a The Cloistersben saját „középkort” magának? Hogyan nézett ki a hatvani kastély a Hatvanyak idején? Miért építi az alföldi „Paraszt Párizs” új városközpontját és kulturális koncepcióját is a múzeuma köré? Mindezekre – és még sok minden másra is – választ kaphatnak az érdeklődők a most megjelent legújabb MúzeumCaféból.

 

A MúzeumCafé címlapján ezúttal Barbara Kruger egy 2011-es Los Angeles-i kiállításának egyik munkája látható, amelynek fotóját az amerikai konceptuális művész személyesen bocsájtotta a lap rendelkezésére. A szokásos bevezető hírösszefoglaló, majd a kiállítás-, könyv- és weboldal-ajánlók után a Múzeumguide rovatban a magazin ezúttal először Pécsre vezeti el az olvasóit, ahol megismerhetik a város sok múzeumot magába foglaló kiállítási intézményrendszerének kialakulását, történetét és jelenkori helyzetét.

A Disputában Marosi Ernő művészettörténész, Csorba László, a Nemzeti Múzeum főigazgatója és Mélyi József kritikus mondják el, hogy szerintük mennyire teljesítette be a budapesti Cézanne-kiállítás a hozzá fűzött várakozásokat. A Műhelyben elsőként Petrányi Zsolt kurátor mutatja be a Nemzeti Galéria hazai művészek műtermeit és műtermi munkáit bemutató kiállítását, utána a Hatvany család hatvani kastélyának letűnt álomvilágát ismerhetik meg szövegben és eddig nem látott fényképeken, Fáy András restaurátor Stefano Cernotto Szent Katalinjának restaurálásának és a festmény attributálásának a történetét mutatja be, és végül a Paksi Képtár múzeumpedagógusa mesél arról, hogy hogyan lehet közel vinni a kortárs művészetet a gyerekekhez.

A Posztamens összeállítást közöl arról, hogy az elmúlt években a hazai múzeumok milyen sikerrel tudták felhasználni az Európai Unióból megpályázható forrásokat. A Múzeumnegyedben először Hódmezővásárhelyre, az alföldi „Paraszt Párizsba” látogatunk, ahol megismerhetik a megújult Tornyai János Múzeumot; innen a tengeren túlra, Manhattan legészakibb csücskébe vezet az út, ahol a világ egyik legkülönlegesebb kiállítóhelye, a The Cloisters áll, amely egyedülálló módon „rekonstruálja” az európai középkort (innen ráadásul exkluzív fotókat közöl a lap a szerkesztőség új New York-i fotósától); és végül kicsik és nagyok Budapesten tehetnek körsétát a nemrégiben megnyílt Mesemúzeumban.

A Múzeumőr rovat első vendége Nicholas Penny, a londoni National Gallery igazgatója, aki nemcsak saját intézményéről és az angliai múzeumoknak a nemzetközi és a hazai művészetet bemutató kiállítási koncepciójáról mesél, de elmondja a véleményét a budapesti Cézanne-kiállításról, valamint a magyarországi múzeumi helyzetről is. Utána Tátrai Vilmos művészettörténészt, a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának főtanácsosát ismerhetik meg az olvasók; Lakos Anna portréjából kiderül, hogy a Színháztörténeti Múzeum tudományos titkára mivel érdemelte ki a nemrégiben neki adományozott Francia Köztársaság Művészeti és Irodalmi rendjének tiszti fokozatát; és végül Joó Emesétől, a Néprajzi Múzeum munkatársától lehet megtudni, hogy szerinte a múzeumi tárgyak miért olyanok, mint a pezsgőtabletta. A lapot szokás szerint minden írásának angol nyelvű összefoglalói zárják.

A többszörös hazai és nemzetközi dizájndíjas MúzeumCafé legújabb száma kapható az Inmedio és a Relay kiemelt újságos boltjaiban, a nagyobb könyvesboltokban, valamint a múzeumshopokban.