66.

Keresztmetszet minta 420 x szoros nagyításban Raffaello; Ansidei Madonna (NG Inv.No.:1171 London Nat. Gallery) művének Szent János köpenyéből, a vörös középtónusából. A világítóan fehér alapozás csontenyvvel kevert, tömörített és többrétegű gesso, melyben bekeverve nagyobb porrá tört üvegszemcsék találhatók elszórtan. Az üvegpor használata Itáliában nem számított különlegességnek, másutt is előfordult, gyaníthatóan szikkatívként funkcionált. A gesso fölé terítettek egy vékony húzás ólomfehér és ólom ónsárga réteget, mely halvány, tört színével, már imprimitúraként funkcionált, de kötőanyaga nem enyv, hanem száradó olaj volt. Az imprimitúrában is találhatók üvegdarabkák. A preparálás, aládolgozás fölé került a vastag és inhomogén vörös szín, mely zömében krapplack, közte lebegő cinóber kristályok élénkítik, tüzesítik. A krapp önmagában a metszetképen úgy látható, mint egy zselés állagú, szemcséktől mentes ömledék lakkszín, melyet mély, de áttetsző transzparencia jellemez. A krappvörös rétegek közé ékelődő, nagyméretű, hegyes szilánkok porrá tört üvegszemcsék, melyek megnövelhették a festék fényességét, tüzét, brillanciáját. Az északi mesterek gyantaszármazékokkal dúsították az olajfestékeiket, gyakorlatilag hasonló optikai tüneményt tudtak elérni módszerükkel, melynek következtében a festékeik küllemükben zománcos, porcelános, átüvegesedett hatásúak.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68