50.
A paletta, Raffaello színhasználata

A Madonna felsőruhájának vöröse három színből épül fel: ólomfehérrel kevert krapplakk adja ki a redőzet aláfestését, amelyre sötétebb árnyalatú, vékonyan felhordott cinóber került. A krapplakk, vagy más nevén buzér, vörös növényi eredetű, szerves színezék, a Rubia tinctorum növény gyökérzetéből vonták ki. Mint lazúrszínt használták, és a textilfestésben alkalmazták, de nem volt kellően fényálló és gyakran kifakult. A krapplakk jól eloszlatható olajokban és gyantás közegben, egészen mély, lilásvörös árnyalata annyira jellegzetes, hogy nem lehetett imitálni, utánozni más anyaggal. Már az ókorban is használták és az egyik legfontosabb színezéknek számított. Ritkán alkalmazták önmagában, mivel tudták, hogy könnyen kifakul. Így a nedvet porrá tört gipszre vagy krétára csapatták ki, stabilabb szubsztrátumot nyerve a módszerrel. Temperában és olajban egyaránt jól eloszlott, ólomfehérrel keverve pedig sokkal stabilabbá vált, nagyon csekély mértékig fakulhatott. A Madonna ruháján, vállrészének megvilágított felületein az aláfestésben találjuk meg a két szín keverékeként, amelyre cinóbervörössel (HgS) egy olajos réteget vitt fel a művész, de külön fázisban, amitől a színeknek csodálatos tüze és mélysége lett. Néhol hamvasan pasztelles hatású, másutt pedig áttetsző, mély árnyalatokkal fedett.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68