37.
A díszkeret restaurálása, típusa, leírása

A minták kidolgozása visszafogott, csak kevéssé emelkednek ki az alapból. Eredetileg némi patinázás vette körül a kitüremkedő motívumokat, de a patina megkopott, csakúgy, mint az aranyozás, amely most nem olyan harsány és erőteljes. A belső matt feketével festett aranyozott rész szintén kiválóan illeszkedik a külső mező díszítményeihez. Kidolgozása kifinomult, aprólékos, ugyanakkor visszafogott. Hasonló logikával épített, belső aranyozott és festett betéttel ellátott pastiglia tabernákulumkeret látható például a velencei Ca’ d’Oro gyűjteményében. A fő egységeket a vízszintes párkányzatok jelölik ki belső profilozásokkal, amelyek diszkréten hangsúlyozzák az egymástól elkülönülő mezőket. A budapesti gyűjteményben a pastiglia-technika megfigyelhető például a velencei Crivelli-táblákon is, amelyek domború díszítményei az ábrázolt figurák ruháin láthatók a dúsan redőzött drapériák szegélyénél, mint imitált, festett drágakő-foglalatok.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68